Een elektrische auto is in gebruik vaak goedkoper dan een benzine of diesel auto, maar in aanschaf vaak nog een stuk duurder. Gelukkig heeft de overheid een een oplossing, die de aanschaf goedkoper maakt.
Wil je een elektrische auto kopen dan kun je subsidie krijgen. Er waren al subsidies voor zakelijke kopen, maar er is nu ook een subsidie als je privé een elektrische auto koopt. Voor 2020 is dit € 2000,- voor een tweedehands en € 4.000,- voor een nieuwe elektrische auto.
Ik heb uitzocht aan welke voorwaarden je moet voldoen en hoe je de subsidie kunt aanvragen. Je vindt in dit artikel ook links naar de officiële overheid websites voor het bijvoorbeeld het aanvragen van de subsidie.
Table of Contents
Particulier of zakelijk kopen
Het maakt nogal wat uit of je een auto als particulier of zakelijk koopt. Voor beide situaties gelden totaal verschillende subsidies en belastingvoordelen.
Daarom is dit artikel in twee delen, particulier en zakelijk gesplitst, zodat duidelijk is welke subsidie regels voor welke situatie gelden.
Heb je een bedrijf dan is het zeker de moeite waard om door een expert door te laten rekken wat in jou situatie het voordeligste is je kan je duizenden Euro’s schelen.
Subsidie particuliere aanschaf elektrische auto
Wat houdt deze regeling in
De subsidie voor particulieren geeft een particulier die een elektrische auto koopt recht op een éénmalige subsidie van:
- € 2.000,- bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto
- € 4.000,- bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto
Let op, er zijn verschillende voorwaarden aan deze regeling verbonden en de regeling gaat pas later in 2020 in. Je kunt pas aanspraak maken zodra de regeling officieel is gepubliceerd.
Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen
Zoals bij elke overheidssubsidie moet je aan een aantal regels voldoen om in aanmerking te komen. Hieronder vindt je belangrijkste regels
De belangrijkste regels voor subsidie particuliere koop elektrische auto
- De catalogus waarde moet tussen de € 12.000,- en € 45.000,- liggen.
- De actieradius op een accu lading moet minimaal 120 km zijn.
- De auto ook, tweede hands, moet gekocht worden bij een erkend autobedrijf
- Hybride auto’s komen niet aanmerking voor de regeling, alleen volledig emissie loze auto’s.
Catalogus prijs
Wat opvalt is dat een oudere duurde elektrische auto zoals een Tesla model 3 met zijn catalogus prijs vanaf € 48.000 buiten deze subsidie regeling valt. Ook als je een oudere tweedehands model 3 voor een bedrag onder de € 40.000,- koopt. De catalogus prijs is bepalend voor de subsidie, niet het bedrag dat je betaald.
Kopen bij erkende handelaar
Helaas sluit deze regeling auto’s uit die door particulieren verkocht worden. Dat is jammer, omdat bij de koop van een particulier een auto vaak voordeliger is dan bij ene officieel erkend bedrijf.
Ik hoop dat deze regels op bovenstaande twee punten nog geruimd gaan worden.
Alleen volledig emissie vrij.
Alleen volledig emissie vrije auto’s komen voor subsidie in aanmerking. Hybride auto’s vallen buiten deze regeling. Dat is ook terecht omdat hybride auto’s op de langere afstanden nog steeds van een verbrandingsmotor gebruik maken. De subsidie geldt ook voor waterstof auto’s, maar daar zijn er nog maar heel weinig van.
Actieradius
De actieradius moet minimaal 120 km zijn. Dat is een goede eis. 120 km actieradius is echt laag voor een elektrische auto. Wat mij betreft had deze grens rustig op 200 km mogen liggen, omdat hiermee de focus wordt gelegd op de echt praktisch bruikbare elektrische auto’s.
Regels om rekening mee te houden
- Als je je auto binnen drie jaar verkoopt moet je na ratio terugbetalen
- Na aankoop heb je 60 dagen de tijd voor het aanvragen van subsidie
- Je kunt maar één keer subsidie krijgen
Drie jaar regel
Koop je een elektrische auto en wordt je subsidie toegekend, dan wordt deze in één keer uitgekeerd en op je bankrekening overgemaakt. Dit is een logische stap omdat het een aanschaf subsidie is.
Omdat de regel het bezit en gebruik wil bevorderen is het niet de bedoeling dat mensen een elektrische auto kopen voor de subsidie om die daarna snel weer door te verkopen.
Verkoop je elektrische auto toch binnen drie jaar, dan moet je een deel van de subsidie terug betalen. Je krijgt de subsidie voor het 36 maanden bezit van je elektrische auto Je moet bij verkoop binnen 36 maanden het aantal maanden dat de auto niet meer op je naam staat terug betalen.
60 dagen aanvraag tijd.
Je hebt 60 dagen de tijd na aankoop de tijd om de subsidie aan te vragen. Let op dat kan iets korter zijn dan twee maanden. Wees er op tijd bij anders vervalt je recht op subsidie.
Eén keer subsidie
Je krijgt maar één keer subsidie uit deze regeling. Heb je eenmaal subsidie gekregen, dan krijg bij de aanschaf van je volgende elektrische auto niet nog een keer subsidie.
Let dus goed op. Koop je eerst een tweede hands elektrische auto om te proberen en ben je als het goed bevalt van plan een nieuwe te kopen? Wacht dan met je aanvraag tot je je nieuwe elektrische auto koopt.
Je krijgt of € 2.000,- voor je eerste tweedehands aankoop of € 4.000,- voor je tweede nieuwe elektrische auto. Het is dus echt of, of.
Subsidie voor particuliere lease
Ja de regeling geldt ook als je als particulier een elektrische auto least. Er zijn een paar afwijkingen ten op zichtte van een elektrische auto kopen.
- de uitbetaling is per maand
- de uitbetaling is over een periode van vier jaar
- stop je met leasen dan stopt de maandelijkse subsidie betaling
- je moet bij bedrijf leasen met het keurmerk ‘Private lease’
Subsidie aanvragen
De subsidie kun je vanaf 1 juli 2020 aanvragen
Subsidie daalt in komende jaren
De aanschaf subsidie voor particulieren is een tijdelijke subsidie. Het subsidie bedrag voor aankoop en lease van een nieuwe auto is in 2020 en 2021 het hoogst en zal in de jaren er na steeds een stap dalen.
De datum waarop je het koop- of leasecontract ondertekend is bepalend voor de hoogte van de subsidie. Teken je het contract op 31 december 2021 en vraag je de subsidie pas in januari 2022 aan dan krijg je toch het subsidie bedrag voor 2021.
Jaar | Nieuw | Tweede hands |
---|---|---|
2020 | € 4.000,- | € 2.000,- |
2021 | € 4.000,- | € 2.000,- |
2022 | € 3.700,- | € 2.000,- |
2023 | € 3.350,- | € 2.000,- |
2024 | € 2.950,- | € 2.000,- |
2025 | € 2550,- | € 0,- |
Voor tweedehands blijft het subsidie bedrag tot en met 2024 € 2.000,- en wordt dan nul. Het is niet zeker of deze subsidie regeling verlengt wordt of dat er mogelijk nog een nieuwe regeling komt.
Subsidie plafond
In de regeling is ook een plafond bedrag opgenomen. Dit is het totale subsidie bedrag wat per jaar beschikbaar is voor de lease-, nieuwe aankoop- en tweedehands aankoop subsidie. Is dit bedrag voor een van de groepen bereikt, dan ontvangen aanvragers van wie de aanvraag in die groep nog niet toegekend is geen subsidie meer.
Samenvatting particuliere subsidie
De aanschaf subsidie maakt elektrisch rijden voor particulieren een stap aantrekkelijker. Experts hebben al uitgerekend dat bij een goedkope elektrische auto’s je door deze subsidie voordeliger rijdt dan in een benzine auto.
Naast subsidie heb je als particulier ook een aantal belasting voordelen bij het gebruik van je elektrische auto, nieuwsgierig welke? Lees het op: De Belastingvoordelen van Elektrisch Rijden
Bronnen
Ik heb bij het schrijven van dit artikel gebruik genaak van de volgende bronnen op www.rijksoverheid.nl
- Subsidieregeling Elektrische Rijden consultatieversie www.rijksoverheid.nl
- Kamerbrief concept-subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren
- Subsidie brengt elektrisch rijden dichterbij
- Hoe krijg ik als particulier subsidie voor mijn elektrische auto?
Subsidie zakelijk aanschaf elektrische auto
Koop je een elektrische auto en zet je deze op naam van je bedrijf dan kun je geen gebruik maken van de particuliere subsidie regeling zoals hierboven beschreven. Je kunt via je bedrijf wel gebruik maken van een andere regelingen. Die je voordeel opleveren bij de aanschaf van een elektrische auto.
MIA/Vamil
Koop je een elektrische auto op naam van je bedrijf dan kun je gebruik maken van de MIA of Vamil regeling.
- MIA staat voor: Milieu investeringsaftrek
- Vamil staat voor: Willekeurige afschrijving milieu-investeringen
Om gebruik te maken van deze regelingen moet je binnen 3 maanden na het onderteken van offerte of koopcontract, melding doen bij het RVO, de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland. Het meld proces is voor de MIA en Vamil regelingen is het zelfde.
Wordt je melding goedgekeurd, dan mag je voor de aankoop van je elektrische auto een boekhoudkundige investeringsaftrek opvoeren. Omdat je zo minder inkomsten belasting betaald heb je een financieel voordeel die je als subsidie kunt zien.
Eisen
Er zijn een aantal eisen aan verbonden aan de MIA/Vamil aanvraag
- aanvraag moet gedaan worden binnen 3 maanden na ondertekenen koopcontract of offerte
- geldt voor maximum bedrag van € 40.000,- (ex BTW als je BTW mag verrekenen)
- alleen nieuwe auto’s of auto’s die fiscaal als nieuw gezien worden
Je hebt dus drie maanden de tijd voor je aanvraag na het onderteken van het koopcontract of de offerte. Let op, dit is dus niet de factuur datum.
Je mag een investeringsaftrek opvoeren van de werkelijke kosten tot een maximum van € 40.000,- Het is hierbij geen probleem als je een duurdere elektrische auto koopt. Over het bedrag wat de € 40.000,- overschrijdt mag je geen investeringsaftrek toepassen.
Dit is dus een groot verschil met de particuliere subsidie regeling waarbij de catalogus waarde van de auto niet boven de € 45.000,- mag liggen.
Wat ook in aanmerking komt
Naast het aanschaf bedrag van de auto komen ook accessoires in aanmerking denk hierbij aan:
- accessoires die je direct bij de auto koopt
- privé laadpaal of wall charger
- de verwijderingsbijdrage
- legeskosten van de koopacte
Onder voorwaarden komen ook elektrische auto die in het buitenland in aanmerking
Wat is uitgesloten
Heb je subsidie gekregen, bijvoorbeeld een subsidie voor het installeren van je privé laadpaal, dan moet je het subsidie bedrag van het investeringsbedrag aftrekken.
Is een laadpaal duurder dan € 3720,- en wordt de paal gebruikt voor het laden van eigen auto’s, dan mag deze als aparte investering worden gemeld.
Wat levert het op
Het is belangrijk om te weten dat MIA/Vamil geen directe subsidie regeling is maar een investeringsaftrek regeling, waardoor je minder inkomsten- of vennootschapsbelasting betaalt.
Je bedrijf moet dus wel zoveel winst maken dat je belasting betaald anders haal je geen voordeel uit deze regeling.
Een rekenvoorbeeld
Koop je een Tesla model 3 voor € 50.000,- en voldoen je aan alle regels, dan mag een een investeringsaftrek van 13,5 % van € 40.000,- opvoeren
Je aftrek post dus, 13,5% van € 40.000,- = € 5.400,-
Zit al je inkomen in Schijf 1 (tot € 68.508) dan is het belasting tarief in 2020 gelijk aan 37,75%
Zit een deel van je inkomen in Schijf 2 (vanaf € 68.508) dan is het belasting tarief in 20020 over het deel in schijf 2 gelijk aan 49,50%
Je voordeel verschilt dus of je er wel of niet een deel van inkomen in schijf 2 valt.
Belastingschijf | Tarief | Maximaal voordeel |
---|---|---|
Alleen schijf 1 | 37,75% | € 2038,50 |
Ook in schijf 2 | 49,50% | € 2673,- |
Dit voordeel is dus een stuk lager dan de particuliere subsidie op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto.
Bronnen en aanvragen MIA/Vamil
Belastingvoordeel
In dit artikel heb ik de aanschaf subsidie voor particulier en zakelijke aankoop van een elektrische auto belicht. Voor het gebruik van een elektrische auto zijn er ook een aantal fiscale voordelen, voor zowel zakelijk als particulier gebruik van een elektrische auto. Benieuwd welke andere belasting voordelen er zijn? Lees het in: De Belastingvoordelen van Elektrisch Rijden
Samenvatting zakelijke subsidie
Het is fijn dat er nu ook een elektrische auto aankoop subsidie voor particulieren is. Samen met het sterk groeiende aanbod van elektrische auto’s zorgt dit er voor dat steeds meer mensen een nieuwe oef tweedehands elektrische auto kunnen aanschaffen.
Als je een bedrijf hebt heb je de keus om je elektrische auto op je bedrijf te zetten. Wat het voordeligste en handigste is verschilt van situatie tot situatie en hangt van veel factoren af.
- Gebruik je de auto ook privé oef alleen zakelijk.
- Wat is het bouwjaar van je elektrische auto
- Kies je om wel of niet een kilometer registratie bij te houden
- Heb de mogelijkheid voor terug vragen van de BTW over het aankoopbedrag
Wil je een goede voorspelling, dan kun je dat het beste door je accountant of fiscalist laten berekenen. Zij zijn op de hoogte van je bedrijfssituatie en kunnen exact bepalen op welke regelingen je recht hebt en uitrekenen wat voor jou de voordeligste keuze is.