Als je elektrisch wilt gaan rijden, dan heb je een mogelijkheid nodig om de accu van je elektrische auto op te laden. Er zijn drie laadmogelijkheden te onderscheiden
- thuis laden, via een thuisland aansluiting
- laden bij een openbare laadpaal, bijvoorbeeld in de wijk of op je bestemming
- laden bij een openbare snellaadstation langs de snelweg.
Table of Contents
Wanneer heb je een laadpas nodig
Wil je bij een openbare laadpaal laden, dan heb je een laadpas nodig om het laden te starten. Je geeft de laadpas provider toestemming om de kosten voor de verbruikte energie automatisch van je bankrekening af te schrijven. Inplaats van de pas kun je ook de telefoon app van de pasprovider gebruiken.
Anders dan bij een benzinepomp kun je bij een openbare laadpaal vrijwel nooit rechtstreeks met een pin pas of credit card betalen.
Laadt je altijd thuis via je eigen walbox, dan heb je geen laadpas nodig. De verbruikte elektriciteit wordt door de meter in de meterkast gemeten en je betaald dit via je energie nota.
Heb je een laadmogelijkheid bij je bedrijf, dan werkt dit op dezelfde manier. Het enige verschil is dat de verbruikte elektriciteit via de energie nota van het bedrijf wordt betaald.
Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij je geen laadpas nodig hebt bij een aantal openbare laadpalen. Verder op in de artikel lees je de details.
Hoe werkt een laadpas
Een laadpas is een plastic kaartje op bankpas formaat met een ingebouwde antenne en chip.
Als je de accu van je elektrische auto wilt laden, dan heb je een eigen laadkabel nodig. Deze wordt vaak standaard bij de aankoop van een elektrische auto meegeleverd. Deze kabel is aan beide zijden voorzien van en stekker en contra stekker.
Steek de contrastekker van de laadkabel in de laadaansluiting van je auto en de stekker in het stopcontact van de openbare laadpaal.
Heb je de laadkabel aangesloten, dan hou je de laadpas voor de lezer van een laadpaal. Dit werkt op dezelfde manier als bij contactloos betalen met een bankpas. Zodra je pas herkent hekend wordt, start het laden.
Tijdens het laden is de sterker van je laadkabel vergrendeld en kan niet uit de laadpaal getrokken worden. Je laadkabel kan dus niet zomaar door iemand losgekoppeld en meegenomen worden, een veilig idee.
Als de accu van je elektrische auto vol is wordt het laden automatisch gestopt. Maar het is niet nodig om te wachten tot je accu helemaal geladen is, je kunt het laden op elke gewenst moment stoppen.
Bij terugkomst hou je je laadpas weer bij de lezer van de laadpaal. Het laden wordt gestopt ook als is je accu nog niet vol is en de stekker van je laadkabel wordt ontgrendeld.
Je haalt de stekker van je laadkabel uit de openbare laadpaal en de contrastekker uit de aansluiting van je elektrische auto en bergt de kabel weer in je auto op.
De laadpaal heeft tijden het laden gemeten hoeveel energie je verbruikt hebt en laadpas provider brengt je automatisch de kosten voor die afgenomen energie in rekening en schrijft de kosten af van je bankrekening of credit card.
Waarom zijn er zoveel verschillende laadpassen
Voor ik meer ga vertellen over laadpassen, is het belangrijk om te weten dat er meerdere bedrijven zijn die openbare laadpalen beheren. Deze laadpaal beheerders zorgen voor plaatsing, aansluit op het elektriciteitsnet en onderhoud van een openbare laadpaal netwerk. Deze bedrijven geven vaak ook hun eigen laadpas uit.
Daarnaast zijn er bedrijven die alleen laadpassen uitgeven. De zogenaamde laadpas providers. Deze bedrijven sluiten tegen groothandel prijzen contracten af met de laadpaal beheerders om het gebruik van laadpaal in te kopen. Waarna ze via hun eigen laadpas dit weer aan de laadpas houder doorverkopen.
In Nederland zijn veel meer soorten en merken laadpassen dan laadnetwerken. Deze situatie lijkt heel sterk op mobiele telefoon abonnenten.
In Nederland zijn vier fysiek verschillende mobiele netwerken KPN, Vodafone, t-mobile en Tele2, maar er zijn tientallen aanbieders, waar je een abonnent kunt afsluiten of prepaid kaart kunt kopen. Elke aanbieder die zelf geen fysiek netwerk heeft koopt via een groothandelsprijs data verkeer en belminuten in bij een van de vier fysieke netweken.
Afhankelijk van je wensen is het vaak handig om rond te kijken welke aanbieder het beste bij jou wensen past of de goedkoopste is.
Zo heb zelf een goedkoop mobiel abonnent bij een aanbieder zonder eigen netwerk die dataverkeer en bel minuten inkoopt bij KPN. Mijn aanbieder geeft ongelimiteerd gebruik en heeft geen bel bundel, waardoor ik nooit bij hoef te betalen.
Er is een beperking en dat is de snelheid van het data verkeer. Dit is een beperking waar ik geen probleem mee heb, waardoor dit een prima en goedkoop abonnement voor mij is.
Zo verschillen ook de tarieven en voorwaarden van de diverse laadpas provider en is het dus een goed idee om de niet alleen tarieven, maar ook de aanvullende voorwaarden te vergelijken voordat je een keus voor een laadpas maakt.
Op een enkele uitzondering na hebben alle laadpas providers contracten afgesloten met alle laadpaal beheerders in Nederland. Met één laadpas kun je dus vrijwel altijd bij elke openbare laadpaal in Nederland laden. Hoe dit in het buitenland is lees je verderop in dit artikel.
De opbouw van laadpaaltarieven
Veel automobilisten die overstappen van een benzine auto naar een elektrische auto raken door de bomen het bos kwijt als het over laadtarieven en bijkomende kosten gaat. Hieronder leg ik uit hoe het tarief voor elektrisch laden is opgebouwd.
Wat is de prijs van benzine
Benzine betaal je aan de pomp per liter. De prijs per pomp kan verschillen, maar dan heb je het wel gehad. Sommige maatschappijen proberen zich nog te onderscheiden door benzine te verkopen met een speciale toevoeging en je hiermee aan hun merk te binden, maar de markt voor die speciale toevoegingen is marginaal.
Het enige wat echt telt is de literprijs. Bij een station langs de snelweg betaal je vaak tien cent per liter meer dan bij andere pompen. De benzine komt uit dezelfde raffinaderij, je betaal meer voor het gemak dat je langs de snelweg kunt tanken.
Door bijvoorbeeld de ANWB app op je telefoon te raadplegen kun je alle prijzen van benzine stations in de omgeving zien en ben je er snel achter waar je het goedkoopste kunt tanken. Als je even de tijd neemt en je tank in een keer voltooid, ben je vaak Euro’s voordeliger uit.
Wat is de prijs voor laden bij openbare laadpaal
Bij een elektrische auto laad je de accu met elektrische energie. Elektrisch energie wordt uitgedrukt in kWh. Dit is een van de joule afgeleide eenheid die al jaren gebuikt wordt voor als eenheid voor het elektrische energie verbruik bij je thuis. Omdat de elektriciteit voor je elektrische auto door de zelfde maatschappijen als de energie voor je huis geleverd wordt is het logisch om dezelfde eenheid aan te houden.
Bij het afrekenen van energie via een laadpas zijn er meer mogelijkheden om geld te besparen.
Welke soorten laadpassen zijn er
In deze paragraaf hebben we het niet over de laadpas provider, maar over de verschillende laadpassen die door provider aangeboden worden. Dit is te vergelijken met wat je bij mobiel telefoons ziet, daar heb je wordt een onderscheid gemaakt tussen. Prepaid, Sim only en abonnement inclusief mobiele telefoon.
Net als met mobiel abonnementen zijn er verschillende soorten laadpassen.
Een van de belangrijkste verschillen die in de praktijk is het volgende verschil.
- laadpas met een maandelijks abonnement met een lage kWh prijs
- laadpas zonder maandelijkse kosten met een wat hogere kWh prijs
Laad je vaak bij een openbare laadpaal, voor bijvoorbeeld woon-, werkverkeer, dan is een pas met een maandelijkse abonnementskosten vaak het voordeligste.
Gebruik je de pas alleen maar zo af en toe dan is een pas zonder maandelijks abonnement met een iets hogere kWh prijs voordeliger.
Wat betaal je voor laden.
De energie prijs
Waar | kosten per kWh |
---|---|
Thuis | circa € 0,20 |
Normale laadpaal AC laden 11 kW | € 0,22 – € 0,40 |
Snell lader DC laden | € 0,40 – € 0,60 |
Maandelijkse kosten
De maandelijkse kosten van een laadpas variëren vanaf gratis tot een aantal Euro per maand
Eenmalige paskosten
Voor sommige passen betaal je eenmalige aanschaf kosten. Gebruik je de elfen app, dan betaal je meestal geen vaste kosten.
Transactie kosten
Dit zijn de kosten per laadbeurt. Deze kosten worden beperken vanuit de gedachte om de totale kosten van een laadpaal over het aantal laadbeurten te delen en dat aan de klant door te berekenen. Deze kosten kunnen variëren van € 0,00 tot circa € 1,- per sessie.
Een aantal meer exotische kosten
Hieronder een lijstje van de meer exotische kosten. Waarschijnlijk kom deze minder vaak tegen, maar het is belangrijk om te weten dat ze doorbreken kunnen worden
Uurtarief voor gebruik van laadpaal in de wijk
Dit is en toeslag die je alleen maar in sommige steden betaald. De gedachte hier achter is om zoveel mogelijk e doorstroom bij een laadpaal te bevorderen,
Minuutprijs voor gebruik van sommige DC snelladers
Sommige laadpassen bieden gebruik per miniut aan inblaast van per kWh voor het gebruik van een DC snellader. Dit kan voordelig zijn, maar je moet het echt gaan uitrekenen.
Opslag voor laden bij ander netwerk
Sommige laadpassen berekenen een kWh opslag van een paar cent als je via een bepaalde laadpaal beheerders laad. Ze doen dit omdat ze zelf meer per kWh aan deze beheerders moeten betalen dan bij andere beheerders.
De tijd waarop je laad
In een aantal gebieden is de tijd waarop je laad mede bepalende voor je kWh prijs.
Voorbeeld: Tussen 17.00 tot 20.00 uur kan een kWh een paar cent duurder zijn dan daarbuiten.
Andere belangrijke laadpas keuzecriteria
Naast de kosten die kwijt bent voor een laadbeurt zijn er een aantal ander niet financiële keuze criteria die belangrijk zijn. Hieronder vindt je belangrijksten.
Wel of geen groene stroom
Je zult het niet geloven, maar er zijn laadpassen die gebruik maken van grijze stroom.
Met een grijze laadpas gebruik je dan energie die door een kolen of ander vervuilende centrale komt.
Waarschijnlijk rij je dan netto nog steeds schoner dan met een benzine auto, maar als je elektrisch rijdt dan kan het nog een heel stuk beter.
Wil je met je elektrische auto zo milieu vriendelijk mogelijk rijden, kies dan een groene laadpas, die de garantie geeft dat je gebruik maakt van groene stroom voor het laden van je accu.
Levertijd en opzegtermijn
Heb je eenmaal een laadpas gekozen, dan is het belangrijk om ook even naar de levertijd van de pas en de opzegtermijn te kijken. Meestal is de levertermijn een aantal dagen en de opzeg termijn een maand.
Levertijd en opzeg termijn is vooral belangrijk als je een tijdelijk pas wilt hebben voor gebruik in het buitenland.
Wat is de beste laadpas
Welke laadpas voor jou het voordeligste is hangt helemaal af een aantal factoren
- waar je laad
- hoe vaak je laad
- en soms op welke tijden je laad
Maak in de frequentie dat je laad het volgende onderscheid.
- zo nu en dan bij openbare paal laden
- regelmatig bij openbare paal laden
- elke dag bij openbare paal laden, voor bijvoorbeeld woonwerkverkeer
Voordat je een laadpas kiest, (of van laadpas veranderd) kun je het beste kijken waar je van plan bent het meeste te gaan laden en of je voor lange ritten onderweg gebruik gaat maken van snellaad station langs de snelweg.
Kijk bij welk netwerk de laadpaal of laadstations die je wilt gaan gebruiken hoort en zoek van daaruit naar de pas die voor jou regelmatige of incidenteel gebruik het voordeligste is.
Daarnaast kun je een laadpas vergelijkingssites gebruiken. Het grote nadeel van deze sites gaan uit van een gemiddelde situatie. Jou situatie kan hier sterk van afwijken, waardoor je met een andere pas een stuk voordeliger uit bent.
Het kan dus goed uit om aan de hand van je maandelijkse verbruik en laadpaal netwerken die gebruikt te kijken welke pas aanbieder en welk soort laadpas voor jou het voordeligste is.
Incidenteel laden via bij een ander netwerk
Laad je incidenteel ergens anders, maak je dan vooral niet te druk, het totaal verschil voor een elke laadbeurt zal nooit meer dan een paar euro zijn. Vergelijk het met het zoeken naar de voordeligste benzine pomp in de buurt of een enkele keer langs de snelweg tanken. Tank je elke week bij de goedkoopste pomp in de buurt dan scheelt je dar per jaar flink geld.
Vergeet je een keer te tanken en tank je een of twee keer per jaar bij ene dure pomp langs de snelweg, dan scheelt dat één of twee keer per jaar een paar Euro op een volle tank.
Welke laadnetwerken zijn er
In Nederland zijn verschillende laadpaal netwerken. Hieronder vindt je de bekendste en grootse laadpaal netwerken
Laadpalen in de wijk. AC laden standaard 11 kW sommige palen tot 22 kW
- Allego
- Eneco
- BlueCorner
- EV-box
Snellaadstations langs of in de buurt van de snelweg. DC laden met een vermogen tot circa 175 kW. Vaak is het ook mogelijk om hoor AC te laden voor auto’s die alleen AC laden ondersteunen.
- Fastned
- Allego
Fastned snellaadstations
Fastned ligt ik er even uit, omdat Fastned een speciale positie inneemt in het aanbod van openbare laadpalen.
Fastned is een openbaar snellaad netwerk. Je vindt Fastned laadstation langs ooi n de buurt de snelweg door heel Europa.
Een standaard laadpaal in de wijk levert maximaal 11kW AC. Sommigen leveren 22 kW maar de meeste elektrische auto’s ondersteunen AC laden to maximaal 11 kW. Met een 11 kW AC lader kan je elektrische auto in zes to to negen uur van leeg tot vol worden opladen.
Het vermogen van de Fastned laders ligt een stuk hoger dan de openbare laadpal in de wijk.De snelladers van Fastned hebben een vermogen van 50 en 175 kW In de toekomst komt daar 300 en 350 kW bij.
Afhankelijk van de snellaad optie en de accu capaciteit van je elektrische auto kun je hier de accu van je auto in een half uur 50 – 70% opladen. Dat is meestal voldoende voor je geplande rit, of tot je volgende rustpauze.
Bij fastned kun je met vrijwel iedere laadpas laden. Ook is het mogelijk om een laadpas te koppelen aan je zelf aan te maken Fastned account. Je kunt laden dan starten en stoppen via de Fastned app. Je betaald het tarief wat je laadpas provider aan jou doorbrekend.
Afhankelijk van de gebruikte laadpas provider betaal je het standaard Fastned tarief per kWh zonder extra kosten, of je betaald een opslag per geladen kWh en of sessie kosten. Een overzicht vindt je op deze pagina van Fastned
Laad je vaak bij Fastned, dan kan het voordeliger zijn om rechtsreeks via je Fastned account te betalen door je bankrekening aan je Fastned account te koppelen.
Hier vindt je de Fastned laadinstructie en hier vindt je de Fastned autocharge laadinstructie voor elektrische auto’s met een CSS laadpoort. Gebruik je Fastned autocharge dan hoef je alleen maar de CSS laadstekker in je auto te stekken om het laden te starten.
Laadpas of laad-app wat is het verschil
Naast een laadpas kun je er ook voor kiezen om een de smartphone app van je laadpas aanbieder te gebruiken. Een laad-app heeft een aantal voor en nadelen.
Voordelen van een laad-app
- je kunt zien waar openbare laadpalen zijn en of ze bezet of vrij zijn
- je kunt op afstand kijken wanneer je laadsessie klaar is
Nadelen van een laad-app
- je moet na het aankoppelen van je laadkabel je smartphone pakken de app opstarten en de laadsessie starten. Dit kost meer tijd en aandacht dan het starten van de laadsessie met een laadpas
Een bekende laad-app is de app van New motion, die in de app store kunt downlanden.
Dekking in buitenland
Ga je naar het buitenland, dan is het belangrijk om uit te zoeken of je met je huidige laadpas onderweg en op je bestemming gebruik kunt maken van openbare laadpalen.
Daarnaast is het ook een goed idee om uit te zoeken wat de kosten voor laden in het buitenland met je huidige laadpas zijn. Let hierbij op:
- kWh prijs
- toeslagen
- kosten per laadsessie
In het buitenland kunnen deze kosten per pas en per laadnetwerk sterk verschillen en is vooral afhankelijk van het contract dat een laadpas provider met buitenlandse netwerken heeft gesloten.
Je kunt vele tientjes besparen door de buitenland tarieven van een aantal verschillende passen naast elkaar te leggen. Hiervoor kun je een laadpas vergelijkingssite gebruiken. Aan het eind van dit artikel vindt meer informatie over waar je op moet letten bij het gebruik van een laadpas vergelijking website.
Voor het laden in het buitenland is aan het altijd aan te raden om voor een fysiek pas te kiezen inplaats van alleen een laad-app. Het is niet altijd gegarandeerd dat je met je je ter plaatse met je smartphone een goede data verbinding hebt. En zonder data verbinding kun je het laden via je smartphone niet starten en stoppen.
Tesla laden bij een Tesla supercharger
Bij het laden van een Telas bij een Tesla supercharger heb je geen laadpas nodig. Het laadstation hekend automatisch je Tesla en geeft de ID van je auto en hoeveel je geladen hebt door aan een centrale server.
In de begin dagen van Tesla kreeg een Tesla eigenaar gratis laden zolang zij of hij de auto in zijn bezit heeft.
Dit is inmiddels veranderd. Afhankelijk of je gebruik maakt van actie betaal je nu gewoon per kWh of je krijgt een aantal kWh per jaar gratis.
Laadpas voor lease rijders
Heb je een lease auto dan krijg je meestal een laadpas voor openbare laadpalen van je lease bedrijf. Maak je gebruik van een thuislandpaal dan is het mogelijk om met een thuis laadpaal die daar voor geschikt is ook de lease laadpas te gebruiken.
Zo hou je automatisch de energie kosten voor je lease auto bij en de enige kosten die je via je privé energie reling betaald automatisch worden verkend.
Laadpas in combinatie met je energie contract
Sommige energie leveranciers bieden in combinatie met je energie contract een ‘voordelige’ laadpas aan.
Een nadeel van deze passen is “Vendor lock-in” Als je naar een andere energie leverancier wilt overstappen, raak je ook je laadpas kwijt.
Ook hier geldt kijk goed naar de aangeboden tarieven en toeslagen en vergelijk deze met de tarieven van andere laadpassen.
Laadpaalkleven en laadpaalkleeftaks
Iedereen die auto rijdt heeft het wel een keer meegemaakt. Je staat bij een benzinepomp te wachten tot de auto voor je wegrijdt en je kunt gaan tanken. De bestuurder van de auto is net de shop van het beziene station ingegaan en gaat daar uitgebreid koffie drinken en jij maar wachten. Dit verschijnsel wordt benzinepomp kleven genoemd. Irritant en niet nodig.
Bij laadpalen voor elektrische auto’s is er een zelfde verschijnsel. Veel eigenaren van een elektrische auto laten hun auto nadat de accu helemaal opgeladen is, ingeplugd bij de laadpaal staan. Dit verschijnsel heet laadpaalkleven.
In gebieden waar genoeg laadpalen zijn, is dit geen probleem. Maar in gebieden waar weinig laadpalen zijn en andere elektrische auto bezitters ook graag willen laden is dit echt een probleem.
Zoals het bij een beziene pomp is niet sociaal om je auto bij de pomp te laten staan als het druk is, is het niet sociaal om je elektrische auto in een druk gebied waar weinig laadpalen zijn je auto ingeplugd bij de laadpaal te laten staan als je accu vol is.
Omdat er in rap tempo veel elektrische auto’s bijkomen en het aantal openbare laadpalen in Nederland achter blijft bij de vraag, is er een oplossing bedacht om laadpaalkleven zoveel mogelijk te voorkomen.
De oplossing tegen laadpaalkleven heet kleeftaks. Dit is een tarief wat je betaald als je ingeplugd bij een laadpaal staat zonder dat je auto aan het laden is.
De kleeftaks voor laadpaalkleven wordt bepaald door de beheerder van de laadpaal en kan oplopen van twintig cent tot een paar Euro per uur. Dat is zonde van je geld,
Zet als je accu vol is je elektrische auto op een andere plek, zodat andere elektrische auto gebruikers met een lege accu van de laadpaal gebruik kunnen maken.
Ander namen namen voor kleeftaks zijn:
- boetetarief
- stimuleringstarief
- stekkergeld
Wanneer betaal je kleeftaks
Dit hangt af van:
- de laadpaal beheerder
- de plaats waar de laadpaal staat
- de tijd van de dag
Plaatsen waar je kleeftaks kun verwachten
- In het centrum van veel steden
- in wijken waar veel mensen een elektrische auto hebben
- meestal tussen 9.00 en 17.00 uur
- bij grote winkel centra tussen 8.00 en 19.00 en tijdens koopavonden.
Tesla superchargers met kleeftaks
Ook Tesla heeft ook maatregelen genomen tegen het laten staan van je Tesla bij druk bezochte Tesla supercharger’s.
Is je accu vol dan heb je vijf minuten om je Tesla los te koppelen en ergens anders neer te zeteen. Na deze vijf minuten betaal je € 0,35 per minut. Gelukkig geeft de Tesla app op je smartphone een notificatie zodra je accu vol is en het laden gestopt wordt. Laat je auto na vijf minuten staan dan lopen de kosten snel op, na een half uur ben je al meer dan € 10,- kwijt.
Deze taks geldt alleen bij drukke supercharters en is duidelijk aangeven.
Kabel ontkoppelen en parkeerboete
Let op, het is niet toegestaan om je elektrische auto bij een openbare laadpaal in de wijk te laten staan en de laadkabel te ontkoppelen. Je voorkomt dan weliswaar de kleeftaks, maar je kunt wel een veel duurdere parkeerboete krijgen.
Hert is alleen toegestaan om bij een openbare laadpaal te parkeren als je je elektrische auto ook echt aansluit.
Laadpas vergelijksites
Ik heb het al eerder gezegd. Let op bij het gebruik van een laadpas vergelijking sites.
Er zijn redelijk veel laadpas vergelijk websites. Bij sommige sites kun je meteen een ‘gratis’ laadpas aanvragen.
Een aantal vergelijkingssites zijn niet objectief en niet onafhankelijke. Aanbieders van laadpassen kunnen betalen om op deze sites hun pas boven aan de resultaten lijst geplaatst te krijgen, of de site krijgt een premie bij het doorsturen van een klant.
Let bij deze sites goed op, de genoemde tarieven kunnen gedateerd zijn omdat de site een paar jaar gelden gebouwd is en de prijzen nooit geüpdatet zijn. Kijk daarom altijd ook naar de tarieven van de laadpas provider zelf, voor je een pas besteld.
Is een site wel onafhankelijk, dan heb j geen tweede probleem. Bij het vergelijken tussen passen gaat een site uit van een gemiddeld gebruik gespreid over een aantal verschillende laadpaal netwerken.
Dit ‘gemiddelde’ gebruik’ hoeft helemaal niet overeen te komen met jou gebruik. Met als resultaat dat de ‘als goedkoopst geteste’ pas voor jou juist een dure laadpas is.
Ga dus nooit blind af de resultaten van een laadpas vergelijkingssite. Je kunt laadpas vergelijk sites wel gebruiken als basis, maar kijk altijd goed naar je eigen laadgebruik, kijk bij welk netwerk jij het vaakst laadt en kijk dan met welke pas je daar het voordeligste kunt laden.
Bij mijn zoek tocht ben ik maar weinig betrouwbare laadpas vergelijk site tegen gekomen. De enigste site die ik hei wil noemen is:
Op deze site vindt je niet alleen een top10 maar veel meer, ook de meer exotische- en buitenlandse laadpassen. Daarom is deze site is ook handig voor het vinden van passen die in het buitenland werken. Een grot pluspunt is dat je kunt filter op laadpassen waarbij je gegarandeerd met groene stroom laad.