Een van de grote beperkingen van een elektrisch auto was de actieradius. Gelukkig komen er steeds meer auto’s op de markt met een grotere accu en daardoor een grotere actieradius. Hierdoor wordt de elektrisch rijden steeds praktischer, maar wanneer heeft een elektrische auto nou genoeg actieradius om praktisch bruikbaar te zijn?
Ik vind dit een belangrijke vraag en ben dit gaan uitzoeken. Hieronder vindt je wat ik gevonden heb.
In de praktijk blijkt dat eigenaren van elektrische auto’s met een actieradius van 500 km, zich niet meer druk maken over actieradius. Ze (snel)laden hun elektrische auto tot ze voldoende kilometers in de accu hebben voor hun rit.
Maar om zo zorgeloos te kunnen rijden zijn er wel een aantal tips en trucs die moet weten, om zonder range anxiety met je elektrische auto lange afstanden af te leggen
Table of Contents
Wat is range anxiety of bereik angst
Range anxiety, of bereik angst is de bewuste of onbewuste angst dat de accu van je elektrische auto leeg raakt voordat je bestemming breikt.
Het gevolg is dat je elektrisch auto niet meer verder rijdt en eerst weer opgeladen moet worden. Even een jerrycan benzine bij een benzine station halen als je vergeten bent et tanken, is er ook niet bij met elektrische auto. Je zult een elektrische auto met een lege accu echt moeten laten afslepen. Dat is natuurlijk puur onhandig. Maar het heeft ook het gevolg dat je met je elektrische auto door benzine rijders uitgelachen wordt en daar zit je echt niet op te wachten.
Range anxiety is voor heel veel mensen bewust of onbewust lange tijd de reden geweest om bij de aanschaf van een een nieuwe auto het veilig te spelen en elektrische auto’s links te laten liggen
Wat is de oorzaak van range anxiety
Er is niet één maar er zijn twee oorzaken van range anxiety.
In de begindagen van elektrisch rijden was de accu capaciteit van een elektrische auto laag. Bij de eerste Nisan Leaf was de officiel actieradius 175 Km maar in de praktijk hield het bij 100 km al snel op.
De tweede, veel meer verborgen, reden is het laden van de accu van een elektrische auto. Voor de introductie van de snellader kon een elektrische auto alleen maar langzaam geladen worden. Het duurde letterlijk uren tot een hele nacht voordat de accu weer voldoende opgeladen was.
Vergelijk dat eens met een benzine auto. Een beetje auto heeft een tank van minimaal 35 liter. Ook al rij je helmaal niet zuinig, dan kun je daar met 1 op 12 nog meer dan 400 kilometer op rijden. Tank bijna leeg? Geen probleem gewoon bij het eerste het beste tankstation tanken. In tien minuten ben je weer onderweg voor de volgende 400 kilometer.
Range anxiety = Lage actieradius + Lange laadtijd
ERA
De oplossing, hoge actieradius en snelladen
De oplossing is om elektrisch rijden veel meer op het rijden met een benzine auto te laten lijken. Daar zijn twee dingen voor nodig
- Een hoge actieradius
- Een korte laadtijd
Waarom een hoge actieradius
Een hoge actieradius is al een deel van de oplossing. Met een hoge actieradius kun je lange ritten maken, zonder dat je je zorgen hoeft te maken waar je kunt laden of hoelang dat duurt.
Hoe krijg je een hoge actieradius
Voor een hoge actieradius heeft een elektrische auto een accu nodig met een hoge capaciteit. Dat was vooral in de begindagen van elektrische auto’s een probleem. Accu’s met een hoge capaciteit zijn niet alleen zwaar, maar ook duur. Omdat het ontwikkelen van een elektrische auto toch al een hele uitdaging is en fabrikanten de prijzen in de hand wilden houden, werd er vaak gekozen voor het compromis van een niet te grote accu. Dat gaat altijd ten koste van het bereik.
Om serieus met een benzine auto te concurreren heeft een elektrische auto een hoge actieradius nodig en daarom een accu nodig met een hoge capaciteit.
Waarom een korte laadtijd
Vroeg of laat begint de accu van je elektrische auto leeg te raken. Heb je nog een lange rit voor de boeg dan wil je dat het laden niet te veel tijd in beslag neemt. Tien tot vijftien minuten laden om weer genoeg kilometers in je accu te hebben. Dat is ongeveer dezelfde tijd die kijk bent met het tanken van een bezinken auto en is ook genoeg tijd voor een kop koffie, thee met een brood.
Hoe krijg je een korte laadtijd
Om een accu op te laden heb je een acculader nodig. Hoe groter de stroom is die de lader kan leveren, hoe sneller een accu is opgeladen.
Eén van de problemen bij het laden van een accu is dat dit niet te snel mag gaan. Bij het laden ontwikkeld de accu warmte. Laad je te snel dan kan de accu te heet worden. Hierdoor kan de accu een deel van zijn capaciteit verliezen, stuk gaan of nog erger vlam vatten.
De maximal laadstroom van een accu wordt vaak aangeven als fractie of veelvoud van de accu capaciteit.
Wil je een accu met een hoge capaciteit dan wordt de accu groter en kan deze zijn warmte minder snel kwijt. De laadstroom als fractie of veelvoud van de capaciteit zal hierdoor en stuk lager zijn dan bij kleine accu’s.
Het dilemma
Dat is dus een probleem. Moet je nu kiezen voor een grote accu met een hoge actieradius of voor een kleine accu waardoor de actieradius klein blijft, mar wel snel op te laden is.
De oplossing
De oplossing voor dit probleem is bedacht door Tesla en gebruikt in de Tesla Model S. Een accupack opgebouwd uit veel kleine cellen. Om voldoende capaciteit te bereiken heeft een Model S een accupack dat opgebouwd is uit 7.104 kleine lithium cellen.
Veel kleine cellen heeft een een aantal voordelen. Alle cellen kunnen veel makkelijker gekoeld kan worden door geforceerd lucht tussen de cellen door te blazen.
Een tweede voordeel van kleine celen is dat er een plat accupack mee gebouwd kan worden, dat onder de bodem van de auto geschroefd kan worden. Zo komt het zwaartepunt van de auto laag te liggen, wat een stabiele wegligging geeft en hou je veel ruimte over in de auto.
Nu nog een snelle laadpaal
Om een accupack met een hoge capaciteit te kunnen laden is een lader met een hoge capaciteit nodig. De laadsystemen in de laadpalen uit de begindagen van de elektrische auto kunnen deze hoge capaciteit niet leveren.
Daarom heeft Tesla de SuperChargers geïntroduceerd. Een Supercharger heeft een veel hogere capaciteit en kan daardoor een accu veel sneller lasden dan andere laadpalen.
Om een idee te geven met een SuperCharger kan de accu in een Tesla in 20 minuten tot 50% opgeladen worden. Hiermee kun je 270 Km rijden tot je weer moet laden.
Met de introductie van Model S heeft Tesla een elektrische auto op de markt gebracht, die op de twee belangrijke punten, actieradius en snelladen met een benzine auto kan concurreren.
Maar zijn er genoeg SuperChargers en hoe vind je ze
Omdat Tesla weet dat de SuperCharger een hele belangrijke schakel is bij het elektrisch rijden, bouwt Tesla in rap tempo overal in Europa SuperChargers. Deze worden vaak bij restaurants langs, of in de buurt van snelwegen gebouwd. Het vinden is heel eenvoudig. Het navigatie systeem van een Tesla geeft aan wanneer het tijd wordt om de accu te laden en laat op het scherm zien waar de dichtstbijzijnde SuperCharger is. Ook als er (nog) geen SuperCharger in de buurt is laat het navigatie systeem alle ander laadmogelijkheden in de buurt zien.
Gaat de actieradius van elektrische auto’s nog verder omhoog?
Dat is een goede vraag. Nu Tesla heeft laten zien dat de actieradius en en het laden van een elektrische auto al heel dicht bij de ervaring van een benzine auto komt, hebben mensen weinig last meer van range anxiety. Daarom zijn ze veel sneller bereid om in een elektrische auto te investeren. Dat probleem is dus opgelost.
Een standaard range van 500 km zal voor de grote meerderheid van de autogebruikers meer dan genoeg zijn. Zeker als er een snelladers of liever de nog een SuperCharger op de route ligt.
Accu’s zijn nog duur en kosten gemiddeld 30% van de productie prijs van een elektrische auto Een 50% grotere accu voor 50% meer actieradius maakt een elektrische auto meteen en stuk duurder.
Mijn verwachtingen
Het is juiste belangrijk dat elektrische auto’s in aanschaf goedkoper worden niet duurder. Daarom is mijn verwachting dat alleen in het duurdere segment naar de magische grens van 1000 km gestreefd zal worden. Voor normaal gebruik is een range van 500 km ruim voldoende. Meer range dan 500 km is niet echt noodzaak maar een luxe, net als een benzine tank van 100 liter. met een veel grotere tank of accu hoef je minder vaak te tanken of te laden.
Als in de toekomst de prijs van accu’s omlaag gaat, dan zullen fabrikanten liever de prijzen van hun auto’s gaan verlagen, zodat meer mensen elektrisch gaan rijden. Daarnaast wordt het laden steeds makkelijker. s’ Nachts via een goedkope en langzame thuislader, aan de openbare laadpaal in de straat, bij je bedrijf terwijl je werkt, of toch lekker snel onderweg bij een SuperCharger in 10 minuten 100 tot 200 kilometer bijladen.