Elektrische auto's aan het laden bij openbare laadpalen

Elektrisch Rijden Zonder Eigen Laadpaal

Veel mensen twijfelen over de aanschaf van een elektrisch auto, omdat ze niet direct voor hun eigen deur kunnen parkeren en daardoor niet via een eigen laadpaal of eigen laadaansluiting kunnen laden.

Ik woon zelf in een woonerf waar je geen auto’s voor je eigen woning mag parkeren. Auto’s, dus ook elektrische auto’s, mogen alleen aan het begin en van de straat in de vakken van op de openbare parkeerplaats staan.

Daarom heb ik uitgezocht of het mogelijk is om elektrisch te gaan rijden is, als je je elektrische auto niet voor je eigen deur kunt parkeren.

Elektrisch rijden zonder eigen laadpaal is geen probleem. Je kunt je elektrische auto bij een openbare laadpaal in de buurt van je huis of werk opladen. Is er geen openbaar laadpaal in de buurt, dan kun je bij de gemeente een verzoek indienen om in de buurt een openbare laadpaal te plaatsen.

Heb je een eigen oprit of parkeerplaats bij je huis, dan kun je een eigen eigen laadaansluiting laten installeren. Maar heb je deze optie niet, dan is een openbare laadpaal een goed alternatief. Het gebruik van een openbare laadpaal heeft zelfs een aantal voordelen boven een eigen laadpaal en is een goede optie, zeker als je net een elektrische bent gaan rijden.

De (on)mogelijkheid van een eigen laadpaal

Het lijkt ideaal , ’s avonds kom je van je werk thuis met je elektrische auto. Je zet je op de oprit of in je garage en sluit hem aan op je eigen privé laadaansluiting.

Maar er zijn veel woonsituaties waarin het niet mogelijk is om een eigen laadpaal of laadaansluiting te laten installeren. Hier volgen een aantal woonsituaties waarin je geen eigen laadpunt kunt laten installeren

  • Je woont in een woonerf
  • Je woont in een appartementen gebouw
  • Je woont in (grachten)pand wat onmiddellijk aan de openbare weg grenst.

In een woonerf mogen auto’s alleen in de daarvoor bestemde vakken geparkeerd worden. Dit is meestal niet voor de deur, maar op een openbare parkeerplaats aan de rand van het woonerf.

Een appartementen gebouw, of het nu koop of huur is, heeft een gemeenschappelijke parkeerplaats of een parkeerkelder, al of niet met een eigen gereserveerde parkeerplaats. Bij huur is dit eigendom van de verhuurder, bij koop is dit eigendom van de vereniging van eigenaren (VVE).

Bij een (grachten)pand zonder voortuin, dat meteen aan de openbare weg grenst, parkeer je de auto in een openbaar parkeervak. Op een kracht is dat meestal aan de overkant van de openbare weg.

Dit zijn allemaal situaties waarbij er geen mogelijkheid is om de privé energie toevoer vanaf je eigen meterkast naar de laadaansluiting bij je parkeerplaats te laten lopen. En juist dat is de belangrijkste voorwaarde, voor het installeren van een eigen laadpaal of laadbox.

Bij een eigen aansluiting wordt de laadpaal via een eigen kabel uit de eigen meterkast van energie voorzien. De verbruikte energie wordt dus via je eigen elektriciteitsaansluiting geleverd. Je betaald de laadkosten via je normale elektriciteitsrekening.

De voordelen van een eigen laadpaal

  • Je laadaansluiting is privé dus alleen door jou te gebruiken. Je kunt dus laden wanneer je dat wilt
  • Je hoeft alleen maar in te pluggen en het laden start. Geen extra handelingen nodig

De nadelen van een eigen landpaal

  • Je moet zelf de kosten dragen voor het aanleggen van het laadpunt. Dit kan afhankelijk van de situatie oplopen tot een paar duizend Euro.
  • Het maximale vermogen waarmee je kunt laden is beperkt en meestal lager dan bij een openbare laadpaal.
  • Je heb meestal geen direct inzicht in de laadkosten, tenzij je een extra meter laat plaatsen.

De openbare laadpaal, een goed alternatief

In alle situaties waarbij je geen eigen laadpaal kunt laten aanleggen, of je er nog niet aan toe bent om de investering te doen is een openbare laadpaal een prima alternatief. Een openbare laadpaal heeft zijn eigen voor en nadelen.

Openbare laadpaal in Amsterdam

De voordelen van een openbare laadpaal

  • Je hoeft niet te investeren, want de laadpaal wordt door een derde partij geplaatst en onderhouden. Zij zorgen er ook voor dat de paal van energie wordt voorzien.
  • De kosten voor het laden worden per Kilowattuur (KWh) afgerekend. Er zijn meestal geen maandelijkse abonnementskosten. Je hebt een laadpas of app op je smartphone nodig om de laadsessie te starten en geeft een bankmachtiging om het verschuldigd bedrag af te laten schrijven.
  • Via je smartphone app en/of een online portal heb je snel inzicht in de kosten per laadbeurt en de maandelijkse kosten voor alle laadsessie.
  • Het vermogen van een openbare laadpaal is vaak hoger dan een eigen laadpaal. 11 KW is bij veel palen standaard en dat zal in de toekomst alleen maar hoger worden. Hierdoor laad de accu in je auto snel op en heb je vaak aan een paar uur laden al genoeg voor een lange rit.

De nadelen van een openbare laadpaal

  • De exploitatie van een laadpaal kost geld, deze kosten worden verrekend in de Kilowattuur prijs. Over een tijdsbestek van een aantal jaar zulk betaal je wat meer betalen dan bij het dagelijks gebruiken van een eigen laadpaal.
  • Je hebt niet je eigen privé plek bij een openbare laadpaal. Vol is vol. Mocht dit vaak voorkomen, dan kun je de exploitant of gemeente vragen of er palen bijgeplaatst kunnen worden.
  • Op sommige drukke plaatsen wordt een ‘connectie tarief’ per uur in rekening gebracht. Dit om te voorkomen dat eigenaren van wie de elektrische auto’s helemaal opgeladen is, onnodig bij de laadpaal laten staan

Het aanvragen van een openbare laadpaal

Maar er moet dan natuurlijk wel een paal in de buurt staan. Of toch niet?

Nee dat is niet meteen noodzakelijk. Het is voor elke elektrische autobezitter mogelijk, om de plaatsing van een openbare laadpaal aan te vragen.

Voor het plaatsen van een laadpaal op openbaregrond is toestemming nodig van de grondeigenaar. In woonwijken en op bedrijfsterreinen is dat de gemeente.

Wil je een aanvraag doen, dan is het handig om als eerste contact met je gemeente op te nemen. Gemeentes hebben beleid waarin bepaald wordt hoe ze met aanvragen omgaan en waar laadpalen geplaatst kunnen worden.

Veel gemeentes besteden de plaatsing van een openbare laadpaal uit aan één of meerdere laadpaal exploitanten. Dit is handig en tijdbesparend voor alle partijen.

Het komt ook steeds vaker voor dat de gemeente de hele aanvraag procedure aan de exploitant uitbesteden omdat zij de experts zijn in het plaatsen, aansluiten op het elektriciteitsnet en het goed onderhouden van de laadpaal. Deze werkwijze geeft vaak tijdwinst, omdat de exploitant al precies weet wat een gemeente nodig heeft om een aanvraag succesvol af te handelen.

Sta er dus niet gek van te kijken als je gemeente je voor je aanvraag meteen doorverwijst naar een laadpaal exploitant.

Voorwaarden voor het aanvragen van een openbare laadpaal

Elke gemeente heeft zijn eigen voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat een aanvraag goed gekeurd wordt en de paal geplaatst kan worden. Gelukkig zijn een aantal voorwaarden bij veel gemeentes gelijk. Hij volgt een overzicht van de meest gehanteerde voorwaarden.

  • Je hebt geen eigen parkeerplaats of oprit bij je huis, waar je een eigen privé laadpunt kunt laten installeren. Heb je dat wel, dan moet je een hele goede motivatie hebben waarom je zelf geen privé laadpunt kunt laten aanleggen
  • Er is binnen een straal van 250 meter van je huis (of bedrijf) nog geen openbare laadpaal. Toegegeven een stukje lopen is goed voor de gezondheid. Regent het, neem een paraplu mee en zorg dat er altijd een in je elektrische auto ligt.
  • Is er een laadpaal binnen een straal van 200 meter, maar is deze vaak volledig bezet, dat kun je een aanvraag indienen voor een extra laadpaal. Let op, de meeste laadpalen hebben twee aansluitingen om twee auto’s te laden.
  • Wil je een openbare laadpaal aanvragen voor de plek waar je werkt, dan is het noodzakelijk dat je daar een minimum aantal uren werkt. Bij veel gemeentes is dat minimaal 20 uur, bij een aantal gemeente is dat meer.
  • Je elektrische auto moet minimaal 50 kilomeer elektrisch kunnen rijden. Elke volledige elektrische auto is daar toe in staat. De regel is ingesteld, om te voorkomen dat er laadpalen aangevraagd kunnen worden voor hybride plugin auto’s met een hele kleine accu.

In de grote steden is door de hogere parkeerdruk het beleid voor het aanvragen van een openbare laadpaal strikter dan elders. Dit is ook logisch want bij een openbare laadpalen mogen alleen elektrisch auto’s parkeren om te laden. Er gaan dus twee parkeerplaatsen voor ‘gewone’ auto’s ‘verloren’. Daarom wordt er in de grote steden bij een aanvraag vaak gevraagd naar een kopie van het kentekenbewijs, het aankoopbewijs of leasecontract om te controleren of je daadwerkelijk een elektrische auto bezit.

Doorlooptijd van je aanvraag voor een openbare laadpaal

Vraag voordat je definitief een aanvraag indient hoeveel tijd er normaal verloopt tussen de aanvraag en de plaatsing. Dit verschilt per gemeente en exploitant. Kun je bij een gemeente zelf kiezen tussen verschillende exploitanten dan kan de wachttijd doorslaggevend zijn voor wie je kiest. Reken er op dat je aanvraag meerdere weken in behandeling is. Omdat het om de openbare ruimte gaat, is er altijd een bezwaar termijn van zes weken van kracht, voordat er een vergunning verlengt mag worden.

Tips

  • Wil je gebruik maken van een openbare laadpaal dan heb je een eigen laadsnoer nodig, dat op de je auto past en op de laadpaal. Bij bijna alle openbare laadpalen wordt type 2 mode 3 laden gebruikt . De gedrukte stekker wordt type 2 of Mennekes stekker genoemd.
  • Als het laden gestart is zijn bij de meeste auto’s en laadpalen de stekkers vergrendeld. Een ‘lolbroek’ kan dus niet zo maar even de stekker er uittrekken en de kabel meenemen.
  • Er zijn smartphone apps, waarop je kunt zien of er een openbare laadpaal in de buurt is en of deze vrij of bezet is. Ben je aan het laden dan kun je controleren hoeveel er geladen wordt en of je accu al vol is.