Rijbewijs gehaald

Elektrisch Rijden Automaat, Welk Rijbewijs kies je

Veel mensen vragen zich af of een elektrisch auto een versnellingsbak heeft en of deze automatisch is of handgeschakeld wordt. Dit is een belangrijke vraag, zeker als je een automaat rijbewijs hebt, waarmee je alleen in auto’s met automatische versnelling mag rijden en niet in handgeschakelde auto’s

Een elektrische auto heeft geen versnellingspook en geen koppelingspedaal. Daarom mag met een automaat rijbewijs in een elektrische auto rijden. Hierdoor denken veel mensen dat een elektrische auto een automaat is. Maar een elektrische auto heeft een enkel vaste overbrenging en geen versnellingsbak.

Maar ik vraag me af waarom heeft een elektrisch auto geen versnellingsbak en koppeling nodig heeft en een auto met verbrandingsmotor wel. Ik heb dit voor je uitgezicht en heb ook de belangrijke verschillen tussen een elektrische auto en een conventionele auto met automatische versnellingsbak op een rijtje gezet.

Waarom heeft een elektrische auto geen versnellingsbak

We zijn er aan gewend, dat elke auto een versnellingsbak heeft. Dit kan een handgeschakelde versnellingsbak zijn of een automatische versnellingsbak.

Bij een handgeschakelde versnellingsbak zit er ook een koppelingspedaal in de auto. Voor het schakelen trap je met je linkervoet het koppelingspedaal in en met je rechterhand bedien je de versnellingspook om de versnellingsbak in een andere versnelling te zetten.

Een auto met een verbrandingsmotor heeft een versnellingsbak nodig omdat de motor maar over een beperkt toerenbereik zijn werk goed doet. Met een versnellingsbak kunnen verschillende overbrengingsverhoudingen tussen de motor en de wielen worden gekozen. Bij een lage versnelling kan de motor meer toeren maken en heeft meer trekkracht. Bij een hogere versnelling kan de motor langzamer lopen en loopt daardoor een stuk rustiger en zuiniger.

Tandwielen in een versnellingsbak voor verschillende versnellingen

Het is voor veel mensen even wennen om te horen dat een elektrische auto helemaal geen versnellingsbak en ook geen koppeling heeft. De reden hiervoor is de elektromotor.

Een elektromotor gedraagt zich heel anders als een verbrandingsmotor. Een elektromotor werkt goed over een veel groter toerenbereik dan een verbrandingsmotor en kan van uit stilstand al veel kracht ontwikkelen. Iets wat een verbrandingsmotor niet kan die heeft een minimaal toerental nodig anders slaat de motor af.

Door de veel gunstigere eigenschappen van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor, kan de elektromotor zonder probleem met één vaste overbrengingsverhouding direct met wielen verbonden worden.

Een versnellingsbak en koppeling zijn daarbij niet nodig. Slechts twee of drie tandwielen zorgen voor de optimale overbrengingsverhouding.

Hierdoor bepaald het toerentallen van de elektromotor direct de snelheid van de auto. De trekkracht ook koppel genoemd, kan door de elektronische regeling direct worden aangepast. Een elektrische auto Elektrisch Rijden Automaat, Welk Rijbewijs Kies Je hierdoor vrijwel direct bij als je op het ‘gaspedaal’ drukt.

De elektronische regelaar kan de een elektromotor eenvoudig van draairichting laten veranderen hierdoor is achteruit rijden zonder schakelen ook geen probleem.

Strik gezien is een elektrische auto dus geen automaat. Maar omdat er geen koppelingspedaal en versnellingspook aanwezig is lijkt het rijgedrag veel lijkt op dat van een normale automatische geschakelde auto. Daarom mag je er in rijden met een automaat rijbewijs.

Verschil tussen elektrische rijden en een conventionele automaat

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen elektrisch rijden en het rijden een auto met automaat. Als je weet wat deze verschillen kent, en je weet hoe hoe een automaat rijdt, dan kun je stressloos overstappen naar elektrisch rijden.

Een benzinemotor aan het werk

Verbrandingsmotor met automaat

In een auto met een automatische versnellingsbak heb je twee pendalen, een gaspedaal en een rempedaal. Het koppelingspedaal en de versnellingspook ontbreken.

Dit type auto heeft wel een versnellingsbak, maar deze wordt helemaal automatische bestuurd. Je hoeft zelf niets te doen om te schakelen. Een boordcomputer zorgt er voor dat tijdens het optrekken op tijd geschakeld wordt. Hierbij regelt de computer ook de brandstoftoevoer van de motor en de koppeling, zodat het schakelen soepel verloopt. Rij je op een vaste snelheid en laat je het gaspedaal even los dan schakelt de automaat vaak naar een hogere versnelling, waardoor de auto minder verbruikt en dus minder uitstoot heeft. Dit is het ook goed voor je portemonnee.

Een automaat heeft een pookje waarmee je de auto van de ‘Parkeerstand’ zet waarna je de motor start. Als je wilt wegrijden zet je de pook in de ‘Drive’ stand. Hou hierbij je rechtervoet op het rempedaal. Staat de automaat in ‘Drive’ en laat je het rempedaal los dan kruipt de auto langzaam vooruit.

Wil je achteruit rijden dan stop je door op de rem te trappen en zet je de pook in ‘Reverse’ laat je de rem los dan zal de auto achteruit kruipen.

Elektrische auto

Bij een elektrische auto is dit gedrag gesimuleerd. Je activeert de auto in de ‘Park’ stand. De auto is nu gereed, maar de elektromotor staat gewoon stil. Zet je de keuze schakelaar in ‘drive’ en laat je de rem los, dan zal de auto langzaam vooruit kruipen. Wil je achteruit rijden dan zet je de keuze schakelaar in achteruit.

Bij veel elektrische auto’s is het kruip gedrag in het menu aan te passen. Je kunt dit zo instellen dat de auto gewoon stil blijft staan als je de keuze schakelaar in ‘Drive’ zet. De auto komt dan pas in beweging als je op het ‘gaspedaal’ drukt.

automatische versnelling
Een automatische geschakelde auto

Waarom kiezen voor een automaat geschakelde auto

Op papier stoot een automaat minder CO2 uit dan een handgeschakelde auto. Hierdoor treed er minder belasting op en daardoor hoeft er minder aanschafbelasting voor een nieuwe automaat betaald te worden. Deze aanschafbelasting belasting is bekende als BPM of Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen.

Het rijden in een automaat is comfortabeler dan het rijden in een handgeschakelde auto. Je hoeft niet te schakelen en te koppelen. Handig in de stad en in de file. Als je even lekker snel wilt optrekken, dan trap je het gaspedaal wat dieper in waarna de versnellingsbak automatische terugschakelt en je snel accelereert.

Waarom kiezen voor elektrisch rijden

Naast het comfortabel rijden wat je ook bij een automaat hebt, geeft elektrisch rijden geen uitstoot van schadelijk gassen in de directe omgeving. Dit is fijn in de dicht bevolkte gebieden zoals een binnenstad.

Natuurlijk heeft een elektrische auto wel energie nodig voor het laden van de accu. De milieu belasting daarvan kun je minimaliseren door te kiezen voor groene stroom.

Rijbewijs voor een elektrische auto

Voor zowel het rijden in een auto met automaat als in een elektrische auto’s heb je minmaal een rijbewijs B met automaat aantekening nodig. Natuurlijk mag je in beiden ook rijden als je een rijbewijs B hebt waarmee je ook in handgeschakelde auto’s mag rijden.

In Nederland is een rijbewijs voor een auto met automaat lange tijd een buitenbeentje geweest. Traditioneel rijen hier ook veel meer handgeschakelde auto’s dan automaten rond.

Als je je rijbewijs gaat halen is het in ons land nog steeds vrij standaard om te gaan lessen een auto met handgeschakelde versnellingsbak en daar ook je examen in te doen.

Een rijbewijs voor alleen automaat werd in het verleden alleen aangeraden voor mensen die veel moeite hebben met het leren schakelen, maar hier is verandering in aan het komen.

Door de opkomst van het elektrisch rijden komen er steeds meer auto’s op de weg waarin je niet hoeft te schakelen. Daarnaast worden veel auto’s in het duurdere segment voor het comfort voorzien van een automatisch versnellingsbak.

De verwachting van expert is dat het dezelfde kant uitgaat als in Amerika, waar bijna iedereen in een automatische geschakelde of elektrisch auto rijdt.

Door de snelle opkomt van het elektrisch rijden wordt in de komende jaren het halen van een rijbewijs voor een automaat een bewuste keus, ook voor jongeren.

Rijbewijs met automaat aantekening

Bij het behalen van je B rijbewijs krijg je in Nederland een aantekening automaat als je je rijbewijs gehaald hebt in een auto die niet handgeschakeld is.

Les rijden en examen doen in een elektrische auto houdt dan ook in, dat je een rijbewijs krijgt met de aantekening voor automaat.

Met dit rijbewijs mag je dus alleen in elektrische of automatische geschakelde auto’s rijden en niet in een handgeschakelde auto.

Voordelen van een automaat rijbewijs:

  • Rijden in een elektrische auto of een automaat geeft rust in je hoofd, met name in de stad en in de file.
  • Het is makkelijker te halen dan een ‘schakelrijbewijs’, omdat je tijdens het rijden veel minder taken hebt en een automaat eenvoudiger rijdt.
  • Het is goedkoper om te halen omdat je vaak minder lessen nodig hebt.
  • Je mag er mee rijden in alle elektrische auto’s

Nadelen van een automaat rijbewijs

  • Het ligt voor de hand, maar je mag alleen tijden in een elektrische auto of een auto met automatische versnellingsbak.
  • De keus in auto’s met verbrandingsmotor met automaat is kleiner, maar als je toch al elektrisch wilt gaan rijden is dat niet relevant.

Hoe herken je een automaat rijbewijs

Een rijbewijs voor automaat heeft het zelfde formaat en uiterlijk als een standaard rijbewijs. Het is alleen te herkennen aan de nummer code op de achterkant van het rijbewijs. Voor een standaard automaat rijbewijs is dit code 78. Bij een medische indicatie voor het rijden in een automaat is dit code 10.02

Rijbewijs close-up

Van automaat naar schakelrijbewijs

Je bent enthousiast over elektrisch rijden en overweegt om te kiezen voor een automaat rijbewijs. Maar wat als je later toch je rijbewijs voor handgeschakelde auto’s wilt hebben, bijvoorbeeld als je voor je nieuwe baas in een handgeschakeld auto of bestelbus moet gaan rijden.

Het is geen probleem om je handgeschakelde rijbewijs te halen, maar je zult opnieuw praktijkexamen moeten doen in een handgeschakelde auto. Het theorie examen heb je al gehaald en blijft geldig, dus dat hoef je niet opnieuw te doen.

Het nemen van rijlessen is niet verplicht, maar het si wel aan te raden, om aan het schakelen te wennen. Heb je al voldoende rijervaring in een elektrische auto, dan zullen een paar lessen al voldoende zijn om het schakelen onder knie te krijgen en daarna succesvol examen te doen in een handgeschakeld auto.

Auto rijles in elektrische auto

Ben je echt een fan van elektrisch rijden en heb je een bewuste leefstijl en heb je nog geen rijbewijs? Dan kun je kiezen om te gaan lessen in een elektrische auto.

Het grote voordeel is dat je meteen went aan het elektrisch rijden en ook alle kneepjes van het elektrisch rijden aangeleerd krijgt. een rijschool met elektrisch auto’s zeker aandacht besteden aan bijvoorbeeld het elektrisch opladen van de accu’s

Elektrische autorijles is vooral aantrekkelijk voor:

  • Mensen die toekomst gericht zijn, bewust leven en daardoor zo min mogelijk willen vervuilen.
  • Mensen die niet een grote technische knobbel hebben en graag alles stap voor stap aanleren onder begeleiding van een professional.
  • Mensen die in een druk stadscentrum wonen waar de gemeente plannen heeft om alle auto’s met benzine en diesel te weren.

In Utrecht is het al mogelijk om elektrisch te lessen en daarna mee te doen aan een elektrische deelauto plan.

Rij je bij je rijschool elektrisch dan zijn de energie kosten voor de rijlessen vaak een stuk lager dan met een normale auto. De prijs van een rijles in een elektrische auto hangt af wat een rijschool voor investeringen heeft moeten doen en hoe ze dat in een rijles doorberekenen.

Bronnen