Tesla Model S Dashboard

Elektrisch Lange Afstanden Rijden Zonder Kopzorgen

Ik ben al vele jaren geïnteresseerd in elektrisch auto’s. Bij het vergelijken van elektrische en benzine auto vielen me meteen twee problemen op die het zorgeloze rijden van lange afstanden jarenlang in de weg stonden

  • De afstand die ik op één accu lading kan rijden.
  • De snelheid waarmee ik een lege accu kan opladen.

Ik zat dan ook op het puntje van mijn stoel, toen ik voor het eerst de mogelijkheden van de Tesla model S zag.

Tesla heeft een nieuwe generatie elektrische auto’s op de markt gebracht, met een grote accu capaciteit, waarmee je lange afstanden kunt rijden. Deze accu is onderweg bij een Tesla Supercharger in 20 minuten op te laden. Hierdoor is het elektrisch rijden van lange afstanden geen probleem meer.

Maar kan een goede elektrisch auto’s rijden en hoe hoe zit het nu pressies met dat snelladen. De antwoorden op deze vragen vind je in dit artikel.

Hoe Tesla elektrische rijden voorgoed heeft veranderd

Jaren lang is de beperkte actieradius, de afstand die je op volle accu van een elektrische auto kon rijden, een van de grote struikelblokken geweest om een elektrisch auto aan te schaffen.

Op het moment dat de accu leeg is moest de auto uren aan een laadkabel hangen voor je er weer een behoorlijk eind mee kon rijden

Hierdoor waren elektrische auto’s alleen maar geschikt voor het stadsverkeer of korte ritten in de omgeving. En wie wil er nu een auto waar je niet heel Nederland mee door kunt rijden?

Met elke benzine auto ook de kleinste is dit gewoon mogelijk. Tank leeg? Gewoon volgooien bij het eerste het beste tankstation en weer verder tuffen!

Waarom kon dat dat niet met een elektrische auto?

  • Het grote probleem was dat er geen geschikte accupacks verkrijgbaar waren met een hoog capaciteit hebben en die snel geladen kunnen worden.
  • Ook waren er geen snellaadstations met voldoende vermogen om een accu met deze hoge capaciteit binnen korte tijd voldoende op te laden.

De bestaande auto industrie heeft de uitdaging om deze grote stap te maken, jaren lang laten liggen. Omdat het ontwikkelen van nieuwe techniek veel geld kost en daardoor veel risico op grote verliezen met geeft, ging de bestaande industrie liever stap voor stap te werk. Wat voor resultaat gaf dat.

  • Volledige elektrische auto’s met een kleine actieradius
  • Hybride auto’s met een kleine accu. Dus maar een beperkt elektrisch bereik en daarna weer gewoon benzine slurpen.

Visie lef en genoeg geld

Er was een buitenstaander met visie, lef en genoeg geld nodig om dit avontuur aan te gaan. Elon Musk is zo’n buitenstaander. Zijn visie: De ontwikkeling van de elektrische auto met minimaal 15 jaar versnellen. Zijn ‘geheime’ masterplan: In drie stappen elektrisch auto’s met een grote actieradius leren bouwen.

In dit plan was stap twee, een luxe sedan bouwen met een grote actieradius waarvan de accu snel op te laden is.

De grooste uitdaging van dit ontwerp was om de accu zo te construeren met een hoog capaciteit die veilig is bij hoge belastingen en bij snelladen.

Om dit plan te realiseren is de ervaring uit stap één gebruikt om een groot accupack te ontwerpen dat opgebouwd is uit veel kleine lithium cellen. Dit zijn dezelfde lithium cellen die veel gebruikt worden in laptop accu’s en powerbank’s.

Het resultaat

Het resultaat is een accu pack met een capaciteit van 85 Kilowattuur dat uit maar liefst 7104 kleine oplaadbare lithium cellen bestaat. Dit geeft een model S een actieradius van dan 400 kilometer.

Long range modellen hebben een nog hogere capaciteit en daardoor een hogere actieradius.

AutoStandard RangeLong rangePersonen
Tesla Model S414 Km540 Km5
Tesla Model 3381 Km495 Km5
Tesla Model X393 Km479 Km7
Het bereik van een aantal types Tesla

Bron: https://teslike.com/range/

Actieradius bij een verbruik van 200 Wh/km

Dit accupack kan in en half uur tot 70% geladen worden en dat is ca 300 kilometer. Ruim genoeg om twee tot drie uur te rijden om daarna een halfuurtje te rusten en in een half uur weer tot 70% te laden.

Hiermee heeft Tesla het imago van elektrisch rijden voorgoed veranderd.

Extra snel laden, de Tesla Supercharger

Een grote accu die een elektrische auto een grote actieradius geeft is heel mooi, maar ook een grote accu raakt leeg. En hier duikt meteen het tweede obstakel op. Hoe laad je zo’n accu een grote capaciteit snel op.

Een standaard laadpaal zou er al gauw twee tot vier uur over doen om een Tesla model S accu van 85 Kwh op te laden. Je hebt als eigenaar natuurlijk geen zin om een uren bij een laadstation te staan tot er weer voldoen energie in de accu zit om verder te rijden.

Om een een accu met een hoge capaciteit snel te kunnen laden heb je een laadstation nodig met voldoende vermogen om de accu in minder dan een half tot 80% op te laden.

Omdat zo’n laadstation er nog niet was heeft Tesla dat ook ontworpen. De Tesla Supercharger.

Tesla Supercharger

Met een Tesla Supercharger kun je de accu van een Tesla model S met een 85 KWh accu echt snel laden.

LaadtijdAccu vol totActieradius
20 min50%270 Km
30 min70%378 Km
40 min80%432 Km
60 min100%540 Km
Long range Tesla Model S met een actieradius van 540 Km bij een volle accu

Bij het voller worden van de accu wordt de laadstroom automatische terug geregeld. De computer in de auto zorgt er ook voor dat de accu normaal niet verder dan 80% geladen wordt. Door deze twee stappen wordt de levensduur van de accu aanmerkelijke verlengt.

Wil je toch gebruik maken van de maximale actieradius, dan kun je er handmatig eenvoudig voor kiezen om de accu tot 100% op te laden.

Upgrade van de Supercharger

Tesla is druk bezig om accu’s te produceren die nog sneller geladen kunnen worden. Hiervoor is natuurlijk ook een Supercharger nodig met een hogere capaciteit.

Bij de nieuwe V3 Supercharger is de laadcapaciteit verdubbeld. De nieuwe types Tesla’s die gebruik kunnen maken van deze verhoogde laadcapaciteit kunnen per minuut 19 km actieradius bijladen. Dat is 286 km in een 15 minuten.

LaadtijdAantal kilometer
1 min19 Km
15 min286 Km
Laden van een de nieuwe Tesla model 3 met de V3 Supercharger

Dit is een nieuwe doorbraak, waarmee het elektrisch rijden van lange afstanden net zo probleemloos is als met een beziene of diesel auto.

Gratis laden

Om de verkoop van Tesla’s te stimuleren, kreeg iedereen die voor een bepaalde datum een Tesla kocht gratis laden zolang hij de auto in zijn bezit heeft. Inmiddels is hier verandering in gekomen en betaal je afhankelijk van het type en de opties die je kiest een klein bedrag per KWh bij een Supercharger. Bekijk dus goed de opties, mogelijkheden en prijzen voordat je je Tesla koopt.

Onderweg laden bij een Tesla Supercharger

Actieradius inplaats van capaciteit

Inmiddels is Tesla overgestapt op een systeem waarbij voor elke type auto niet meer de accu capaciteit, maar de actieradius in kilometer’s wordt aangeven.

Hierbij is Tesla ook voor de Supercharger overgegaan naar een systeem waarbij aangeven wordt hoeveel kilometer per minuut geladen wordt. Dit tijdnes het alden af te lezen op he dashboard.

Dit is een goede keus. Het geeft veel minder rekenwerk en is meteen veel inzichtelijker.

Bedenk dat hierbij om gemiddelden gaat en het verbruik afhankelijk is van een veel verschillende factoren, die net als bij rijden op benzine je verbruik bepalen.

Factoren die van invloed zijn op het verbruik

  • Je rij gedrag en snelheid
  • Het soort asfalt waar je op rijdt.
  • Het weer, nat/droog, wind mee/tegen
  • Gebruik van de elektrische verwarming

Gelukkig wordt op het dashboard van een elektrische auto aangeven hoeveel je actuele verbruikt is en wat je actuele range is.

Welke merken kunnen gebruik maken van de Supercharger

Bij een Tesla Supercharger kun je alleen Tesla’s laden. Elektrische auto’s van een ander merk kunnen geen gebruik maken van de Tesla Supercharger

Tesla heeft meerdere aangeven dat ze geïnteresseerd zijn om gesprekken aan te gaan met andere automerken die interesse hebben in het gebruik van het Tesla Supercharger netwerk.

Het is dus goed mogelijk dat je in de toekomst ook met andere merken elektrische auto’s van de Supercharger technologie gebruik kunt maken en ze net zo snel kunnen laden als een Tesla.

Snelle groei van het Supercharger netwerk

Het Supercharger netwerk wordt door Tesla snel uitgebreid. Je kunt in Nederland al op tientallen plaatsen gebruik maken van een Supercharger. En het is ook mogelijk om van Supercharger naar Supercharger west Europa door te rijden.

Kijk op de actuele Supercharger kaart waar ze te vinden zijn. (Kies land en scroll naar beneden voor de kaart)

Geen Supercharger in de buurt, wat nu?

Ondanks dat het Supercharger netwerk super snel uitgebreid wordt, kun je in een gebied wonen en werken, waar je te ver om moet rijden voor je bij een Supercharger bent.

Geen nood, je kunt een Tesla ook gewoon laden bij iedere openbare laadpaal, dit gaat dan wel minder snel. Daarnaast komen er ook steeds meer Destination Charging stations. Dit zijn laadstations bij hotels restaurants, jachthavens, golfclubs en noem maar op.

Omdat je vaak langer op deze locaties verblijft is de lagere capaciteit van de laadstations ten opzichte van een een Supercharger geen probleem. Door de langere laadtijd laad de accu van je elektrische auto toch voldoende ver op.

Conclusie: Lange afstanden elektrisch rijden is gewoon mogelijk

Om met een elektrische auto comfortabel lange afstanden te kunnen rijden zijn de volgende dingen nodig

  • Een accu met ruim voldoende capaciteit zodat je na één keer snelladen zeker 250 – 300 Km kunt rijden.
  • Een laadsysteem waarmee de accu snel geladen kan worden. In een kwartier tot 20 minuten. moet je voldoende lading hebben voor 250 Km. Dat is ruim voldiode voor twee uur te kunnen rijden.
  • Er moet een netwerk van deze snelladers gebouwd worden, zodat je nooit ver hoeft om te rijden.

Tesla heeft Dite mogelijk gemaakt met de verschillende modellen die ze op de markt hebben gebracht en hun snel uitbreidende Supercharger netwerk. Andere grote auto merken hebben al aangekondigd dit voorbeeld te gaan volgen.

Comfortabel lange afstanden elektrisch rijden, is een feit!