goed bericht belastingvoordeel toegekend

De Belastingvoordelen van Elektrisch Rijden

Een elektrische auto is een milieuvriendelijke aanschaf, maar helaas nog een stuk duurdere dan een benzine auto.

Om een snellere overgang naar elektrisch rijden te bevorderen zodat de klimaatdoelen gehaald worden, heeft overheid besloten om met een aantal belastingvoordelen een elektrische auto voordeliger te maken.

Ik ben gaan kijken welke fiscale regelingen er zijn en of ze je als bezitter van een elektrische auto ook echt iets opleveren.

Tot 2025 betaal je op een nieuwe of gebuikte elektrische auto geen wegenbelasting. Tot 2025 betaal je ook geen BPM bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Rij je zakelijk, dan geldt voor een elektrische auto van 2025 of eerder ook een veel lagere bijtelling dan bij een benzine auto.

Wil je weten hoe hoog het voordeel precies is en wat de voorwaarden van de verschillende regelingen zijn? Hieronder vindt je per regering een duidelijke uitleg.

De motorrijtuigenbelasting ook wegenbelasting genoemd

Vroeger was het wegenbelasting en dat is nog steeds een populaire naam, maar de officiële naam is Motorrijtuigenbelasting [MRB].

Wanneer betaal je motorrijtuigenbelasting

In Nederland betaal je motorrijtuigenbelasting voor het bezit van een auto. Het maakt niet uit of je de auto wel of niet gebruikt. Zodra een auto op je naam staat, ben je eigenaar en krijg je automatisch een aanslag toegestuurd.

De motorrijtuigenbelasting bestaat uit twee delen die je in één keer betaald. Het eerste deel is het rijksdeel en het tweede deel is het provinciale deel.

Het rijksdeel is door heel Nederland hetzelfde en is bij personen auto’s afhankelijk van gewicht van de auto, het soort brandstof en de mate waarin de auto vervuild.

Het provinciale deel is een opslag percentage van het rijksdeel, dit deel wordt daarom ‘opcenten’ genoemd. Het opslag percentage verschilt van provincie tot provincie.

Klimaatakkoord van Parijs

In 2016 heeft Nederland zich aangesloten bij het klimaatakkoord. Het doel van dit akkoord is de opwarming van de Aarde te bereken tot 2 graden ten opzichte van ons pre industriële tijd.

De Nederlandse regering heeft na breed overleg met bedrijven, organisaties en lokale overheden er voor gekozen om als doel in 2030 de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 ten opzicht van 2019 met 49% te hebben verminderd.

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

Elektrische auto’s stoten zelf geen CO2 uit. Bij het gebruik van groene energie is de uitstoot minimaal en bij het rijden op grijze energie is de totale uitstoot nog steeds veel kleiner dan bij een benzine auto.

Een van de klimaat maatregelen is:

Elektrische auto’s zijn tot 2025 volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

De Belastingdienst

Zo stimuleert het kabinet in de komende jaren veel mensen om elektrisch te gaan rijden.

Vanaf 2025 moet je voor een elektrische auto 25% van het normale tarief gaan betalen en vanaf 2026 wordt dit weer gewoon 100%.

Wegenbelasting elektrische auto’s

Jaar% van normale tarief
20200%
20210%
20220%
20230%
20240%
202525%
2026100%

Afhankelijk van een vergelijkbare auto die op benzine rijdt, scheelt je dit tussen de € 50 to € 150,- per maand. Op jaarbasis is dit een voordeel van € 600,- tot € 1800,-

Bronnen:

BPM

De BPM of Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen is een aanschaf belasting voor nieuwe auto’s.

Nieuwe auto

Koop je een nieuwe auto, dan is de aanslag BPM, vaak al verrekend in de nieuwprijs van de auto. Informeer bij je dealer of de geadverteerde prijs van de auto inclusief BPM is.

Import auto

Het zelf importeren van een auto kan aantrekkelijk zijn. Je kunt lange levertijden omzeilen en net dat type kiezen wat in Nederland niet te krijgen is. Let wel goed op, over een zelf geïmporteerde auto moet BPM betaald worden, of deze nu nieuwe of tweedehands is. Bij tweedehands betaal je maar een percentage van de BPM ten opzichte van de BPM over een nieuwe auto. Omdat BPM een aangiftebelasting is, moet je de import van je auto zelf bij de belastingdienst melden. Doe je dit niet dan loop je kans een naheffing en een fikse boete.

Kenmerken van de BPM

  • De BPM is een eenmalige belasting die gebaseerd is op de CO2 uitstoot van de auto.
  • Je betaald deze belasting alleen als je een nieuwe auto koopt, of als je een auto invoert vanuit het buitenland.
  • Koop je een tweedehands auto, dan hoef je geen BPM te betalen. Deze eenmalige belasting is al door de eerste eigenaar van de auto betaald.

Vrijstelling BPM

Net als bij motorrijtuigenbelasting heeft onze regering besloten om elektrische auto’s tot 2025 vrij te stellen van BPM.

Vanaf 2015 betaal je eenmalig € 360,- bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto of als je een elektrische auto vanuit het buitenland importeert.

Afhankelijk van een vergelijkbare auto dit honderden tot enkele duizenden euro’s aan te betalen BPM schelen.

BPM neiuwe elektrische auto’s

JaarEénmalig te betalen BPM
2020€ 0,-
2021€ 0,-
2022€ 0,-
2023€ 0,-
2024€ 0,-
2025€ 360,-
2026€ 360,-

Bronnen:

Elektrische auto privé, of op naam van de zaak

Je hoort het vaak: “Auto op naam van je eigen bedrijf, dat scheelt een hoop belasting betalen.” Maar geldt dit ook voor een elektrische auto?

Heb je een eigen bedrijf en wil je een elektrische auto kopen, dan heb je twee keuzes.

  • je koopt de elektrische auto op naam van je bedrijf
  • je koopt de elektrische auto privé dus op je eigen naam

Hieronder vind je uitgebreide informatie over alle regelingen die gelden bij zakelijk gebruik en hoe je er achter komt wat voor jou het voordeligste is.

Elektrische auto privé en kilometres declareren

Rij je veel privé en weinig zakelijke kilometers, dan kun je er voor kiezen om je elektrische auto privé te kopen. Je hebt dan niets te maken met de aftrek- en bijtelling regelingen

Je kunt zakelijke gereden kilometers als kilomeer vergoeding bij je bedrijf declareren voor € 0,19 per kilometer. Je hoeft over deze vergoeding geen belasting te betalen. Het is dus een stukje belastingvrij inkomen uit je bedrijf. Een hogere kilometer vergoeding declareren mag, maar het deel boven de € 0,19 moet je opgeven als inkomen en daar betaal je dan gewoon weer dezelfde belasting over alsof het normaal inkomen uit je bedrijf is.

Elektrische auto op naam van de zaak

Rij je veel zakelijk dan is een elektrische auto op de zaak door een aantal belasting voordelen vaak voordeliger.

Je kunt aanschaf van je elektrische auto en alle kosten voor onderhoud en laden als bedrijfskosten opvoeren. Daarnaast kun je ook de BTW terugvragen. Hierdoor gaat je winst omlaag en betaal je minder belasting.

Gebruik je de auto deels privé, dan krijg je te maken met een fiscale bijtelling op je bedrijfswinst, waardoor je weer meer belasting betaald.

Welke kosten kun je als bedrijfskosten opvoeren

Je mag de volgende kosten als zakelijke kosten opvoeren. Hierdoor betaal je minder inkomsten belasting.

  • de jaarlijkse afschrijving
  • rentekosten als je geld moet lenen voor de aanschaf
  • de garage en onderhoudskosten, zoals de wasstraat
  • de kosten voor plaatsing van een eigen laadpaal of laadbox
  • de laadkosten

Wat is bijtelling

Gebruik je de auto van de zaak ook voor privé doeleinden, dan kun je te maken krijgen met bijtelling. Bijtelling is een bedrag dat je verplicht bij je bedrijfswinst moet optellen, om het belastingvoordeel voor privé gebruik te compenseren.

Als je in een auto van he werkgever rijdt, heb je dezelfde verplichte bijtelling bij je inkomen, waardoor je meer belasting betaald.

Of je met bijtelling te maken krijgt hangt af van het aantal kilometers dat je per jaar privé gebruik maakt van je zakelijke elektrische auto.

Bij de inkomstenbelasting is woon- werkverkeer zakelijk gebruik.

De belastingdienst

Rijdt je meer dan 500 Km privé in je zakelijk auto dan ben je verplicht een bedrag bij je winst op te tellen. Rij je minder dan 500 Km per jaar privé in je elektrisch bedrijfsauto, dan heb je geen verplichte bijtelling. Je bent dan wel verplicht om een ritten administratie bij te houden voor de privé en zakelijk gereden kilometers.

Aantal privé KmBijtellingVerplichte rittenadministratie
500 Km of minderNeeJa
Meer dan 500 KmJaNee

De bijtelling is een percentage van de officiële catalogus waarde van de auto. Het percentage hangt af van het jaar dat de auto op kenteken is gezet (toelatingsdatum) en de CO2 uitstoot.

Voor een benzine auto is de bijtelling al jaren 22% van de catalogus waarde. Voor een elektrisch auto was dit 4%. Nu de elektrische auto aan het doorbreken is heeft het kabinet besloten om dit verschil te gaan afbouwen. Voor nieuwe elektrische auto’s wordt het voordeel steeds kleiner.

Bijtelling tarieven elektrische auto’s

Auto uitBijtellingLimiet*
20174%Geen
20184%Geen
20194%€ 50.000
20208%€ 45.000
202112%€ 40.000
202216%€ 40.000
202316%€ 40.000
202416%€ 40.000
202517%€ 40.000
202622%Geen

Hierbij gelden de volgden regels

  • * Tussen 2019 en 2025 geld er een limiet bedrag voor het verlaagde bijteling percentage. Is de cataloguswaarde hoger, dan moet over het hogere deel gewoon 22% bijteling worden gerekend.
  • Het bijtelling percentage staat voor vijf jaar vast. Een elektrische auto heeft dus vijf jaar lang hetzelfde lage bijtelling percentage.

Voor nieuwere elektrische auto’s wordt de vermindering in bijtelling dus steeds lager. Wil je graag een lage bijtelling, dan kan het voordelig zijn om een tweedehands elektrische auto te kopen, die een lage bijtelling heeft.

Let op: Het verlaagde tarief staat voor vijf jaar vast. Na deze vijf jaar wordt het tarief opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Zodra je elektrische auto vijf jaar oud is wordt de bijtelling dus ene stuk hoger.

Bijtelling elektrische auto ouder dan 15jaar

Er zijn nog weinig oude elektrische auto’s op de mark, maar het zullen er steeds meer worden. Bij elektrische auto’s ouder dan 15 jaar wordt niet meer van de catalogus waarde uitgegaan, maar van de dagwaarde. Deze vindt je in de officiële koerslijsten van de ANWB.

AUTO ouder danBijtellingLimiet
15 jaar17% van dagwaardeGeen

Bronnen:

BTW

BTW of omzetbelasting is een hele andere belasting dan de inkomsten belastingen en heeft zijn eigen regels.

Ook bij de BTW of omzetbelasting moet je kiezen of je elektrische auto als privé of zakelijk aanmerkt. Bijzonder is dat deze keus mag afwijken van de keus die voor de inkomsten belasting maakt.

Je mag je elektrische auto voor de inkomsten belasting op de zaak zetten en de auto voor de BTW of omzetbelasting als privé aanmerken, of omgekeerd.

Er is geen verschil tussen de BTW voordelen voor een elektrische auto ten opzichte van een benzine auto, maar het goed om op de hoogte te zijn van het standaard BTW voordeel van een auto op de zaak.

Je kunt BTW terugvragen over de volgende kosten, mist je over een BTW factuur beschikt.

  • De aanschafkosten
  • De garage en onderhoudskosten
  • De kosten voor plaatsing van een eigen laadpaal of laadbox
  • Parkeerkosten
  • De laadkosten

Gebruik je de auto ook privé, dan heb je een verplichte BTW bijtelling, waardoor je minder BTW terugkrijgt. Deze BTW bijtelling zorgt ervoor dat je geen BTW voordeel hebt over het privé gebruik van je elektrische auto.

Let op: De BTW wetgeving heeft zijn eigen regels die afwijken van de regels die voor de bijtelling inkomsten belasting gelden.

Bij de BTW of omzetbelasting is woon- werkverkeer privé gebruik.

De Belastingdienst

Maak je gebruik van de mogelijkheid om BTW over de kosten van je elektrische auto terug te vragen, dan heb je twee keuzes. Bijtelling over het werkelijke privé gebruik of een percentage van de catalogus waarde. Kies je voor het werkelijke gebruik, dan moet je kilometer administratie bijhouden.

Keuzes voor BTW bijtelling

AutoKeuzeverplichte Km administratie
Nieuw of tweedehandsBTW bijtelling werkelijk privé gebruikJa
NieuweBTW bijtelling 2,7% van de cataloguswaardeNee
Tweedehands of marge regeling BTW bijtelling 1,5% van de cataloguswaarde Nee

De BTW bijtelling werkelijke gebruik

  1. Bepaal het percentage privé kilometers, door het aantal privé kilometers te delen door het totaal aantal gereden kilometers
  2. Vermenigvuldigen het percentage privé kilometers met de BTW van alle kosten van je elektrische auto.
  3. De uitkomt is je BTW bijtelling.

Let op: Woonwerk verkeer geldt voor de BTW bijtelling als privé gebruik

Geen zin in een kilometerregistratie?

Heb je geen zin in het bijhouden van een kilometer administratie en rij je toch al meer dan 500 privé kilometers, dan hoef je voor de inkomsten belasting al geen kilometerregistratie bij te houden

Voor de BTW of omzetbelasting heb je de volgende keuzes

  1. Je merkt voor de BTW of omzetbelasting je auto als privé aan.
  2. Je kiest voor BTW bijtelling.

Merk je voor de BTW je elektrische auto als privé aan, dan hoef je niet bij te tellen, maar kun je de BTW van het aankoopbedrag ook niet terugvragen.

Bronnen:

Wat is voordeliger auto op de zaak of auto privé

Als je minder dan 500 Km privé rijdt is het in veel situaties voordeliger om je auto op de zaak te zetten. Je hebt dan geen bijteling. Je bent wel verplicht om een sluitende ritten administratie bij te houden.

Wil je elektrische auto ook privé kunnen gebruiken dan rijd je al snel meer dan 500 Km per jaar privé en moet je bijteling regel toepassen.

Je zult dan aan de hand van je bedrijfsgegevens, de catalogus waarde, het toelatingsjaar de werkelijke aanschafprijs en de geschatte onderhoudskosten een berekening moeten laten maken om te bepalen of dit een voordelige optie voor je is.

Maak een tweede breking voor de BTW of omzetbelasting en kijk in je berekeningen goed naar de BTW van alle geschatte kosten en de aankooprijs. Bepaal dat voordeliger is.

  • BTW bijtelling van het werkelijke privé gebruik
  • Bijtelling van 2,7% van de catalogus waarde. (1,5% bij tweedehands / marge regeling)
  • Voor de BTW de auto als privé aanmerken.

Neem hierin mee of je het loonend vindt om een kilometer administratie bij te houden. Heb je echt geen zin in een klimtoer administratie en rij je toch al meer dan 500 Km per jaar privé, kies dan voor een BTW bijtelling , of merk je elektrische auto voor de BTW als privé aan.

Leg deze cijfers naast je berekening voor privé bezit van je elektrische auto, waarbij je belastingvrij € 0,19 per kilometer per gereden zakelijke kilometer kunt declareren. Hierbij valt woon- werkverkeer ook onder zakelijk verkeer.

Subsidies

Naast belasting voordeel kom je waarschijnlijk ook in aanmerking voor een subsidie bij het kopen van een elektrische auto. Er zijn twee soorten subsidie

  • subsidie op particulieren / privé aankoop van een elektrische auto
  • subsidie op zakelijke aankoop van een elektrische auto

Subsidie voor privé aankoop

De privé subsidie is een echte aanloop subsidie waarbij je een bedrag op bankrekening gestort krijgt. Deze subsidie kun je krijgen bij aankoop van een nieuwe of een tweedehands elektrische auto. Alle details lees in mijn artikel over Subsidie op aanschaf elektrische auto privé of zakelijk

Subsidie voor zakelijk gebruik

Afhankelijke van je bedrijfssituatie, kom je misschien in aanmerking voor investeringsaftrek als je een elektrische auto koopt en die op naam van je bedrijf zet. Je betaal minder inkomsten belasting, deze korting kun je als een aankoop subsidie zien. De details over deze regelingen vind je in het artikel: Subsidie op aanschaf elektrische auto privé of zakelijk in het hoofdstuk Subsidie zakelijk aanschaf elektrische auto

Conclusie en aanbeveling

Het is een hele klus om te bepalen wat de voordeligste optie is, auto op de zaak of toch privé. Er zijn verschillende websites waar je dit kunt laten berekenen. Ik raad dit niet aan, omdat je nooit zeker bent of de gebruikte rekenmethode up to date is en alle recente wetswijzingen meegenomen worden.

De beste en zekerste methode

De beste methode is om te laten adviseren door je accountant of fiscalist. Zij zijn op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en regelgevingen en kunnen aan de hand van de gegevens van je bedrijf en de elektrische auto die op het oog hebt, een nauwkeurige berekening voor je maken en je adviseren wat de meest voordelige keus is.

Disclaimer

  • Dit artikel is een best effort, om alle beschikbare informatie zo goed mogelijk te bundelen en samen te vatten.
  • De auteur is niet aansprakelijk voor eventuele fouten in dit artikel.
  • Dit artikel is geen fiscaal advies en er kunnen geen rechten aan ontleent worden
  • Ga voor een goed fiscaal advies naar je accountant of schakel een fiscalist in. Deze kunnen aan de hand van je bedrijfssituatie en de actuele regels een goed advies geven.