Caravan Trekken met Elektrische Auto, kan dat?

Steeds meer mensen overwegen om elektrisch te gaan rijden, maar wat als je een caravan hebt, kun je die zomaar achter een elektrisch auto hangen?

Dat is een goede vraag. Daarom heb ik uitgezocht of je met een elektrische auto een caravan kunt trekken.

Een elektrische auto is prima geschikt voor het trekken van een caravan, mits je op de volgende punten let.

  • De auto moet vanaf fabriek van een trekhaak voorzien zijn
  • De caravan mag het maximum trekgewicht niet overschrijden
  • Met caravan zal de actieradius van een acculading lager zijn

Dat zijn in het kort de dingen waar je op letten moet. Maar waarom zijn er nog zo weinig elektrische auto’s die een caravan kunnen trekken en hoe zit dat precies met actieradius en trekgewicht?

Ik heb me verdiept in de ins en outs hoe je met een elektrische auto een caravan kunt trekken en in dit artikel lees je waar ik achter gekomen ben. Maar eerst een kort overzicht.

Welke elektrische auto’s hebben een trekhaak

Er zijn nu al een aantal merken elektrische auto’s die voorzien zijn van een trekhaak en waar je veilig een kleine of grotere caravan mee kunt trekken.

Hier een kort overzicht van de types die al leverbaar zijn of binnen niet al te lange tijd op de markt zullen komen.

MerkModelMax trekgewicht
TeslaCyber truck6500 Kg
TeslaModel X2268 Kg
AudiE-tron1800 Kg
MercedesEQC1800 Kg
Polstar21500 Kg
VolvoXC40 Recharge1500 Kg
TeslaModel 3*910 Kg
TeslaModel Y910 Kg
Sono MotorsSion750 Kg
FordMustang Mach-E750 Kg
JaguarI-Pace750 Kg
RenaultKangoo Z.E.374 Kg

*De eerste series Tesla model 3 werden zonder trekhaak geleverd. Onder de modellen kan achteraf geen trekhaak gemonteerd worden.

De accupacks voor elektrische auto’s worden steeds beter, waardoor de actieradius van een acculading steeds groter wordt. Hierdoor gaat de afname van de actieradius bij het trekken van een caravan steeds minder een rol spelen. In de toekomst zullen er dan ook steeds meer fabrikanten hun elektrische auto standaard van een trekhaak voorzien.

Met Tesla Model X en caravan door Europa

Waarom veel elektrische auto’s geen trekhaak hebben

Om te begrijpen waarom veel elektrische auto’s nog geen trekhaak hebben en types benzineauto’s wel is het belangrijk om het verschil tussen deze twee te bekijken

De benzineauto

Als je in een auto met verbrandingsmotor rijdt, dan zijn lange afstanden geen probleem. De benzinetank meter geeft aan wanneer het tijd wordt voor een tankbeurt en tankstations zijn overal langs de snelweg en in dorpen te vinden.

Met een benzineauto is het geen probleem om lange afstanden af te leggen. Maar hoe zit dat met een elektrische auto?

De succesvolle introductie van elektrische rijden

Bij de introductie van de elektrische auto stonden twee punten zorgeloos lange afstanden rijden jarenlang in de weg.

  • De afstand die je kunt rijden op één acculading
  • De snelheid waarmee je de accu kunt laden

De afstanden die op één acculading gereden konden worden waren in het begin niet meer dan zo’n 150 – 200 kilometer. Het weer opladen duurde lang, in het gunstige geval toch al snel vier uur. Dit heeft de elektrische auto bij de introductie een slechte reputatie gegeven, waardoor veel mesen de elektrische auto links laten liggen.

Deze beperkingen zijn allemaal het gevolg van de beschikbare accu technologie die op dat moment beschikbaar was. Daarom richten fabrikanten zoals Tesla zich op het verbeteren van de accu technologie met de volgende doelen.

  • Verhogen van de afstand die je op één accu kunt rijden [actieradius]
  • Verkorten van de laadtijd

Dat dit goed gelukt is kun je lezen in mijn artikel lange afstanden rijden

Maar waarom geen trekhaak?

Dat is eenvoudig net als bij een beziene auto rijdt een elektrische auto met een aankoppelde caravan ene stuk minder zuinig.

Bij de succesvolle introductie van bijvoorbeeld de Tesla model S, lag de focus heel sterk op actieradius en snelladen.

De S wordt geleverd zonder trekhaak, maar zou de S van een trekhaak voorzien zijn, dan zou dat een succesvolle introductie gecompliceerd hebben gemaakt. Veel sceptici, zouden de verminderde range met een aanhanger of caravan als negatief zien en hier negatieve publiciteit aan geven.

Fabrikanten hebben er dus bewust voor gekozen om de eerste generatie echt succesvolle elektrische auto’s geen trekhaak te geven, omdat de introductie al ingewikkeld genoeg was. Vooral de actieradius bij introductie van de eerste generatie succesvolle elektrische auto’s moest voor een niet technisch publiek zo duidelijk mogelijk blijven.

Is een elektrische auto geschikt om een caravan te trekken

Het korte antwoord is ja, de techniek in een elektrische auto is prima geschikt om een aanhanger te trekken.

Het is eenvoudig en niet duur om een elektrische motor te bouwen met voldoende trekkracht. Daarnaast heeft een elektromotor ook nog het grote voordeel dat er vanuit stilstand een hoog koppel geleverd kan worden. Je krijgt een caravan dus gemakkelijk van zijn plaats ook als deze in eenkuil of moeder staat.

Daarnaast heeft een elektrische auto geen koppeling. Die is niet nodig, omdat de elektromotor van uit stilstand direct kracht kan leveren. Je hoeft dus nooit met slippende koppeling te trekken. Daarom is van uit stilstaand wegrijden met een caravan uit een moeilijke situatie met een elektrische auto veel makkelijker dan met een benzine auto.

Een Tesla Model X is zelfs in staat om een vliegtuig te trekken

De introductie van elektrische auto met trekhaak

Met de introductie van de Tesla model X verbaasde Tesla iedereen door dit model standaard wel met een afneembare trekhaak te leveren. De mag meteen een zware caravan van maximaal 2268 Kg trekken

Telas heeft met de S inmiddels al bewezen dat range en snelladen geen probleem meer zijn en wist dat er veel mensen geïnteresseerd zijn in de introductie van een elektrische auto die ook een caravan of bootdraler kan trekken.

Doordat in veel landen, ook in Europa, steeds meer Tesla Super Chargers geplaatst worden, is afgenomen actieradius bij het trekken van een caravan geen probleem meer. Ook met de wat kleinere actieradius is het altijd mogelijk om de volgende Super Charger te bereiken en daar in minder dan een half uur de accu weer voldoende op te laden. Uit hun eigen metingen van Tesla bleek de vermindering van de actieradius ook nog eens mee te vallen.

Elektrische auto met trekhaak kopen, waar let je op

De belangrijkste eigenschappen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een elektrische auto met trekhaak is:

  • Het maximale gewicht van de caravan of aanhanger. die de auto mag trekken.
  • Afname van de actieradius
  • Hoe lang duurt snelladen

Het maximale gewicht is het beladen gewicht, dus van caravan met inventaris, gevulde watertank en gastank.

Omdat de actieradius afneemt is het belangrijk om te weten hoe veel kilometer je kunt rijden op één acculading. Je kunt dan plannen hoe vaak je onderweg naar je bestemming moet laden en het lang dit laden gaat duren al je gebruik maakt van onderweg snelladen.

Waarom geen hybride auto kopen om je caravan te trekken

Hybride auto’s zijn een tussenoplossing. Ze hebben een beperkte elektrische actieradius die meestal minder is dan 100 km en schakelen daarna gewoon over op benzine. Dat geeft een milieu voordeel in de stad, maar voor lange afstanden zal de accu snel leeg zijn en rij je gewoon op benzine.

En wat doe je met een caravan? Meestal rij je lange afstanden met een caravan en rij je met een hybride veel op benzine. Daarom is voor het trekken van een caravan een volledige elektrische auto een veel betere keus dan een hybride auto.

Kan ik een trekhaak onder mij elektrische auto laten zetten

Met veel beziene en diesel auto’s kan dat. Na aanschaf laat je er een trekhaak onder zetten en je bent klaar om er met je caravan op uit te trekken. Dit is wettelijk toegestaan mits er een voor het merk goedgekeurde trekhaak wordt gebruikt.

Bij veel elektrische auto’s zonder trekhaak ligt dit helaas anders. De meeste fabrikanten hebben de montage van een trekhaak niet mee laten nemen in de typekeuring. Het monteren van een trekhaak achter deze types is dus onwettig. Laat je toch een trekhaak monteren, dan kun je een bekeuring krijgen als je een caravan trekt en ook nog met je verzekering in de problemen komen als je schade rijdt. Daarnaast vervalt ook de fabrieksgaranties als je een trekhaak laat monteren en voor het trekken van een caravan gebruikt.

Voor een aantal elektrische auto’s zijn er trekhaken te koop, die voor fietsendragers gebruikt mogen worden. Deze trekhaken mogen dus niet gebruikt worden om een aanhangwagen of caravan te trekken.

Extra voordelen van elektrisch rijden met caravan

We hebbende volgende voordelen al genoemd

  • een elektrische auto heeft geen koppeling, dus geen extra slijtage door zwaar trekken met slippende koppeling
  • Een elektrische auto heeft een hoge trekkracht van uit stilstand
  • De trekkracht is elektronische geregeld, dus je schiet niet in een keer weg als de caravan loskomt uit een kuil.

Een minder in het oog springend voordeel is de energie voorziening van de caravan.

Een elektrische auto heeft naast een groot accupack ook een normale 12 Volt accu om verlichting en elektronica in de auto van energie te voorzien. Deze accu wordt vanuit het grote accupack, dat voor rijden gebruik wordt, continu bijgeladen.

Via de elektrische aansluiting bij de trekhaak is het mogelijk om verbruikers in de caravan aan te sluiten op het 12 volts circuit van de elektrische auto. Bij benzineauto’s wordt dit zelfden gedaan, om de mogelijkheid uit sluiten, dat verbruikers in de caravan de 12 volt accu in de auto uitputten, Is de 12 Volt accu leeg, dan kun je een benzineauto niet meer starten en moet je de accu eerst via een externe lader worden opladen.

Bij een elektrische auto zorgt de boordcomputer er voor dat de door de caravan verbruiken energie de 12 volt accu niet ontlaad. De verbruikte energie komt meteen uit het grote rij accupack. De capaciteit van het accupack in een elektrische auto, is circa honderd keer zo groot als de capaciteit van een standaard 12 volt accu. Alle apparatuur die in een caravan aanwezig is kan daar rustig een of twee nachten op draaien zonder dat je veel actieradius uit die accu verliest.

Voor eencaravan die getrokken wordt door elektrische auto heb dus niet meer een 12 volt accu in de caravan nodig. Bij een kort verblijf kun je caravan aan de auto aangesloten laten, Bij een lang verblijf kun je de caravan op netspanning aansluiten.

De Dethleffs eCoco met eigen elektrisier eh aandrijving

De elektrische caravan

Een hele andere benadering om de actieradius met een caravan te vergroten is de caravan zelf van een elektrische aandrijving te voorzien.

E-trailer een startup uit Delft is serieus met het idee bezig een heeft inmiddels al een prototype gemaakt de E-caravan. Deze caravan is voorzien van zijn elektromotoren, accupakket en regelsysteem.

Maar ook Dethleffs heeft met de E-Coco een prototype E-carvan gebouwd.

De E-caravan zorgt er voor dat de accu uit de elektrische auto nauwelijks extra belast wordt, waardoor de actieradius hoog blijft. Dit is vooral handig in gebieden waar nog geen super chargers of andere laadmogelijkheden zijn.

Helaas stuit het idee op nog al wat wet- en regelgeving en zal het nog wel even duren voor de eerst E-caravan op de weg te zien is.